موافقت مقامات و جدایی طلبان یمن در جنوب بر سر ایجاد دولت جدید

© AFP 2023 / Mohammed Huwaisموافقت مقامات و جدایی طلبان یمن در جنوب بر سر ایجاد دولت جدید
موافقت مقامات و جدایی طلبان یمن در جنوب بر سر ایجاد دولت جدید  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دولت مرکزی یمن و جدایی طلبان شورای انتقالی یمن در جنوب با ابتکار عمل فوری عربستان سعودی برای حل مناقشه بین آنها توافق کردند.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت خارجه پادشاهی یمن در بیانیه ای در توئیتر اعلام نمود: دولت مرکزی یمن و جدایی طلبان شورای انتقالی یمن در جنوب با ابتکار عمل فوری عربستان سعودی برای حل مناقشه بین آنها توافق کردند که شامل ایجاد دولت جدید یمن با نامزدهای جدایی طلب در مدت 30 روز و خروج نیروهای جدایی طلب از شهر عدن است.

یمن - اسپوتنیک ایران
عوامل ریاض و امارات در استان ابین یمن درگیر شدند

در توئیتر آمده است: "سازوکار پیشنهادیعربستان سعودی برای اجرای زودهنگام توافق نامه ریاض بین دولت یمن و شورای انتقالی یمن جنوبی در 5 نوامبر 2019 شامل ادامه آتش بس است که از 22 ژوئن آغاز شد، عقب نشینی شورای انتقالی از جنوب یمن ، انتصاب فرماندار و تامزن امنیت عدن ، واگذاری نخست وزیر یمن با اختیار برای تشکیل دولت جدید در مدت 30 روز از جمله مفاد این توافق نامه است".

علاوه بر این ، این ابتکار عمل شامل خروج نیروهای عدن خارج از استان و همچنین جداسازی نیروهای دو طرف در استان ابیان و بازگشت آنها به مواضع سابق آنها است.

نماینده وزارت امور خارجه عربستان تأکید کرد که طرفین برای اجرای این ابتکار عمل موافقت کردند و توافق کردند که کار خود را برای اجرای توافق نامه ریاض اماده کنند.

مناقشات نظامی و سیاسی در یمن میان دولت و مبارزان حوثی از جنبش شیعه "انصار الله" از سال 2014 ادامه دارد. از مارس 2015، ائتلاف نظامی کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی، از دولت یمن به رهبری عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مورد قبول جامعه بین المللی حمایت می کند. در دسامبر 2018، طرفین درگیری در یمن برای اولین بار در طی چند سال، تحت حمایت سازمان ملل متحد در سوئد پای میز مذاکره نشستند. طی این نشست تعدادی موافقتنامه مهم، به ویژه در مورد مبادله زندانیان، آتش بس در شهر بندری حدیده در کنار دریای سرخ و تحت کنترل سازمان ملل درآمدن این شهر حاصل شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала