تلاش ترکیه برای از دست ندادن F-35: حاضریم نگرانی آمریکا را رفع کنیم

© Photo / Pixabay / Skeezeتلاش ترکیه برای از دست ندادن F-35: حاضریم نگرانی آمریکا را رفع کنیم
تلاش ترکیه برای از دست ندادن F-35: حاضریم نگرانی آمریکا را رفع کنیم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خلوصی آکار ، وزیر دفاع ترکیه امروز 29 ژوئیه اعلام کرد آنکارا آماده است نگرانی های ایالات متحده را در مورد ناسازگاری جنگنده های آمریکایی نسل پنجم F-35 و سامانه های موشکی ضد هوایی روسی اس 400 را برطرف کند".

به گزارش اسپوتنیک، آکار در ویدئویی که در صفحه توئیتر وزارت دفاع ترکیه منتشر شده گفت:"ترکیه به رغم همه گیری (کرونا) و حذف خود از جمع کشورهای شرکت کننده در اجرای پروژه ساخت F-35، به تولید قطعات  اصلی برای این جنگنده ها ادامه داده است. من می خواهم تأکید کنم که ترکیه در برنامه تولید F-35 مشتری نیست ، بلکه شریک است." ما حاضریم از دیدگاه فنی ، نگرانی ایالات متحده در مسئله ناسازگاری اس 400 و F-35 را برطرف کنیم. "

این درحالی است که وزارت دفاع آمریکا  20 ژوئیه اعلام کرده بود که نیروی هوایی این کشور تصمیم گرفته جنگنده های مدرن F-35 را که شرکت «لاکهید مارتین» برای ترکیه تولید کرده بود، خود به قیمت 862 میلیارد دلار خریداری کند. آمریکا بعد از آنکه ترکیه تصمیم گرفت که سیستم دفاع موشکی S-400   را از روسیه خریداری کند این کشور را از دریافت  جنگنده های نسل پنجم F35 محروم کرد. در نهایت ایالات متحده آمریکا بعد از اقدام ترکیه برای خرید سامانه  دفاعی  اس 400 روسیه تصمیم گرفت که این قرارداد را باطل اعلام کند و آموزش خلبان های ترک را هم در چارچوب طرح مربوطه متوقف کند.

برتری سوخو-57 روسی بر اف-35 امریکایی - اسپوتنیک ایران
برتری سوخو-57 روسی بر اف-35 امریکایی

اف 35 پس از اف-22 پیشرفته‌ترین هواپیمای جنگنده آمریکا و  یک هواپیمای جنگنده چندمنظوره نسل پنجم است که اکنون عملیاتی شده‌است. اِف-۳۵ هواپیمایی پنهان‌کار، تک‌سرنشین و تک‌موتوره است که در وهلهٔ اول برای مأموریت‌های هجومی هوا به سطح طراحی شده اما توانایی انجام مأموریت‌های شناسایی و دفاع هوایی را نیز دارد. اف-۳۵ سه مدل اصلی دارد: اِف-۳۵ اِی با توان نشست و برخاست متعارف، اف-۳۵ بی با توان برخاست کوتاه و نشست عمودی و اف-۳۵ سی با توان ناونشینی.

سامانه دفاع موشکی متحرک زمین به هوا اس 400 «تریومف» برای نابودی انواع اهداف هوایی دشمن همچون هواپیماهای پارازیت انداز، هواپیماهای رادار محور و کنترل هوایی، هواپیماهای شناسایی و جاسوسی، هواپیماهای استراتژیکی و جنگنده های شکاری، موشک های بالستیک تاکتیکی و تاکتیکی ـ عملیاتی، موشک های بالستیک میان برد، اهداف هوایی مافوق صوت و دیگر اهداف هوایی پیشرفته ساخته شده است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала