گزارش و تحلیل

بد هستند چون آمریکا و متحدینش نمی توانند شکست شان دهند

© Photo / U.S. Department of Stateبد هستند چون آمریکا و متحدینش نمی توانند شکست شان دهند
بد هستند چون آمریکا و متحدینش نمی توانند شکست شان دهند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روز گذشته خانم کلی کرفت نماینده دایم ایالات متحده در سازمان ملل در پیغام تویتری جمهوری اسلامی را عامل طولانی‌تر شدن درگیری‌ها در یمن دانست.

ایشان اظهار داشتند که چون ایران برای حوثی ها (انصار الله) اسلحه می فرستند، آنها توان مقاومت بیشتر پیدا کرده اند و جنگ یمن طولانی شده.

البته بد نبود خانم کرفت به تسلیحاتی که آمریکا برای عربستان سعودی و متحدانش ارسال می کردند و مسبب اصلی شروع این جنگ بود نیز اشاره ای می کرد.

یا شاید در مورد اینکه چرا ایالات متحده با روند دمکراسی در یمن مخالف می باشد اشاره می کرد.

شاید برخی ندانند یا فراموش کرده باشند که ریشه جنگ یمن از کجا شروع شده اما ریشه اصلی جنگ یمن به طمع دیرینه خاندان سعودی بر یمن و عمان بر می گردد، سرزمین هایی که موسسین اولیه خاندان سعودی نتوانستند فتح کنند و مانند استخوانی در گلوی آنها باقی مانده و شاهزاده محمد بن سلمان برای اینکه بتواند به عنوان ولیعهد عربستان مشروعیت کسب کند و با تصور اینکه مدرن ترین تسلیحات آمریکایی و غربی را در اختیار دارد و ظرف چند روز می تواند کار یمنی های بدبخت و بیچاره را یکسره کند به یمن لشکر کشی کرد، غافل از اینکه جنگ مرد جنگ می خواهد و آنهایی که عربستان تصور می کرد بد بخت بیچاره هستند در مردانگی بسیار غنی هستند و در مقابل همه تسلیحاتی که آمریکا در اختیار دشمنان شان قرار داد ایستادند.

سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران - اسپوتنیک ایران
واکنش وزارت خارجه ایران به ادعای آمریکا مبنی بر توقیف شناور ایرانی حامل سلاح به یمن

مضاف بر این آمریکا خود مسبب ایجاد همه فتنه ها و هرج و مرج ها در منطقه خاورمیانه و جهان است و برای اینکه بتواند تسلیحات خود را به این کشورها به قیمت های خیالی بفروشد جنگ ها و اختلافات و تفرقه ها راه می اندازد.

شاید بد نباشد خانم کرفت توجه داشته باشد که زمانی که آمریکایی ها در منطقه خاورمیانه حضور نداشتند این منطقه کاملا امن و با ثبات بود و همه بد بختی های مردم خاورمیانه و شمال آفریقا از زمانی شروع شد که آمریکایی ها پا به این منطقه گذاشتند.

مگر مردم یمن چه می خواستند که بر علیه شان جنگ راه انداختند.

غیر از مردم سالاری یا آنچه آمریکایی ها مدعی حمایت از آن هستند یعنی دمکراسی.

آیا به یاد دارید که علی عبد الله صالح برکنار شد و عربستان سعودی معاون وی را که دست نشانده اش بود، یعنی عبد ربه منصور هادی، را برای مدت محدود به عنوان کفیل ریاست جمهوری در دوره انتقالی بر سر کار گذاشت و قرار بود که تنها ماموریت او فراهم کردن زمینه انتخابات و انتخاب رئیس جمهوری و مجلس بعدی در یمن باشد.

توجه داشته باشید، عبد ربه منصور هادی توسط مردم یمن به سمت ریاست جمهوری انتخاب نشده بود بلکه فقط کفیل ریاست جمهوری بود، اما امروزه آمریکا و متحدین اش به عنوان رییس جمهوری از وی دفاع می کنند.

آقای عبد ربه منصور هادی قرار بود برای حد اکثر دو سال این پست را در اختیار داشته باشد اما پس از حدود سه سال هیچ قدمی برای پیاده کردن دمکراسی در یمن انجام نداد.

با این حال اصل مشکل زمانی شروع شد که خود آقای عبد ربه منصور هادی با مشکلات عدیده اقتصادی مواجه شد و از عربستان سعودی و کشورهای عربی التماس کرد که معادل دو ملیارد دلار سوخت به صورت اعتباری به او بدهند تا مشکلات کمبود سوخت در کشور را حل کند اما سعودی ها حاضر نشدند از متحد خود حمایت کنند و در نهایت عبد ربه منصور هادی اعلام کرد که دیگر نمی تواند دولت را اداره کند و استعفا داد و خودش دو دستی کاخ حکومت را تحویل انصار الله داد.

سعودی ها هم به بهانه های مختلف وی را وادار کردند که استعفای خود را پس بگیرد و به زور او را مجددا به عنوان رئیس جمهوری یمن معرفی کردند، باز هم تکرار می کنم هیچ کس وی را به عنوان رئیس جمهوری انتخاب نکرده بود، امری که در نوع خود یک بدعت به حساب می آید.

جالب اینکه ایالات متحده و عربستان سعودی سازمان ملل را وادار کردند آقای عبد ربه منصور هادی را به عنوان رییس جمهوری رسمی یمن بپذیرند، در حالی که این مجامع حد اقل کاری که باید انجام می دادند این بود که بخواهند مشروعیت آقای عبد ربه منصور هادی توسط مردم یمن گواهی شود.

موافقت مقامات و جدایی طلبان یمن در جنوب بر سر ایجاد دولت جدید  - اسپوتنیک ایران
موافقت مقامات و جدایی طلبان یمن در جنوب بر سر ایجاد دولت جدید

اگر مقامات آمریکایی در این زمینه ها کمبود اطلاعات دارند به راحتی می توانند اخبار چندسال پیش موجود در اینترنت را پیگیری کنند، این ماجرا نه تحلیل است و نه ادعا بلکه همان است که رخ داده.

امروزه هم مشاهده می کنید علیرغم اینکه متحدین آمریکا که مردم یمن را قتل عام می کنند مدعی حمایت از دولت شرعی یمن هستند، دولتی که اصولا مشروعیت اش زیر سوال است، اما هیچ جا سخنی از این دولت مشروع به میان نمی آید و به جای اینکه طرف های درگیر در منازعه دو طرف یمنی باشند، طرفهای درگیر در منازعه انصار الله از یک طرف و ائتلاف سعودی از طرف دیگر هستند (نه دولت و ارتش یمن).

حد اقل در جایی مثل سوریه دولت و ارتش سوریه با معارضین درگیر هستند وحتی دولت هایی که از طرفین درگیر حمایت می کنند خود را پشت دولت و ارتش سوریه و یا معارضین قرار می دهند نه اینکه به صورت علنی بیایند و در سوریه بگویند ما طرف رسمی درگیری هستیم.

به هر صورت نماینده آمریکا در سازمان ملل باید متوجه باشد که دلیل طولانی شدن جنگ یمن نا مشروعیت حمله به مردم یمن توسط آمریکا و متحدین آن و ادامه تامین تسلیحات برای ائتلاف سعودی توسط آمریکا و کشورهای غربی است و حتی اگر ایرانی ها بتوانند تسلیحاتی را برای یمنی ها ارسال کنند در مقایسه با تسلیحاتی که آمریکایی ها در اختیار ائتلاف سعودی قرار می دهد ناچیز به حساب می آید.

مشکل اصلی آمریکایی ها در این است که ایران ومتحدین ایران توانسته اند با اندک امکاناتی که در اختیار دارند در مقابل دریایی از امکاناتی که آمریکایی ها و متحدین آنها در اختیار دارند بایستند و توطئه های آنها را خنثی کنند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала