وزیر خارجه اوکراین خبر از ورود هیئت ایرانی به کی یف داد

© AP Photo / Fabrizio Benschدیمیتری کولیبا وزیر امور خارجه اوکراین
دیمیتری کولیبا وزیر امور خارجه اوکراین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر خارجه اوکراین دیدار هیأت ایرانی برای مذاکره درباره جبران خسارت هواپیمای سقوط کرده اوکراینی در تهران را تأیید کرد.

به گزارش اسپوتنیک، دیمیتری کولیبا وزیر امور خارجه اوکراین گفت: یک هیئت از ایران در تاریخ 29 تا 30 ژوئیه برای انجام رایزنی در مورد پرداخت خسارت به اقوام کشته شدگان در اثر اصابت موشک ایرانی به هواپیمای هواپیمایی بین المللی اوکراین، وارد کیف خواهند شد.

یوگنی ینین معاون وزیر امور خارجه اوکراین - اسپوتنیک ایران
کی ‌یف برای مذاکرات دوجانبه با تهران امیدوار است

وی افزود: ما هیئت ایرانی را به کی یف دعوت کرده ایم. ما قدردانی می کنیم که آنها این دعوت را پذیرفته اند و آنها پس فردا در روزهای 29 تا 30 ژوئیه، به کی یف می آیند؛ من نمی توانم رقم نهایی جبران خسارت را فاش کنم، نه به این دلیل که نمی خواهم، بلکه به این دلیل که ارقام نتیجه رایزنی ها خواهد بود.

کولیبا تأکید کرد: هر دلیلی وجود دارد که از ایران بخواهیم بالاترین قیمت را برای آنچه انجام داده است بپردازد. ما مذاکرات را بطور سازنده انجام خواهیم داد، اما به صورت بسیار اصولی رفتار خواهیم کرد.

وی افزود که قصد دارد خود میزبان هیئت باشد.

کولیبا در ادامه خاطر نشان کرد: ما با ایران صحبت خواهیم کرد. ما می خواهیم این صفحه را برگردانیم. اما قبل از این اتفاق باید همه چیز حل شود.

وزیر امور خارجه اوکراین همچنین اظهار داشت، كه بر اساس تفاهم نامه ای كه آنها امضا كرده اند، اوکراین در رایزنی ها منافع همه كشورهایی را كه شهروندانشان در سقوط هواپیما جان باخته اند، نمایندگی خواهد كرد.

هواپیمای بوئینگ 737-800، که قرار بود به شماره پرواز PS752 در مسیر تهران-کی یف پرواز انجام دهد، در نزدیکی فرودگاه بین المللی امام خمینی در تهران، درست پس از برخاستن در اوایل صبح 8 ژانویه سقوط کرد.

در این هواپیما 167 مسافر و نه عضو خدمه حضور داشتند. همه آنها جان باختند.

در میان کشته شدگان 11 شهروند اوکراینی (شامل نه نفر از خدمه)، 82 شهروند ایران، 63 شهروند کانادایی، 10 شهروند سوئدی، چهار شهروند افغانستان، سه شهروند آلمان و انگلیس حضور داشتند.

مقامات ایرانی در 11 ژانویه اعتراف کردند که بوئینگ به اشتباه توسط پدافند ایران مورد اصابت قرار گرفته است.

بعداً، امیر علی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت، که مسئولیت کامل سقوط هواپیمای اوکراینی را بر عهده می گیرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала