نامه محمود احمدی نژاد به ولیعهد عربستان

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / نامه محمود احمدی نژاد به ولیعهد عربستان
نامه محمود احمدی نژاد به ولیعهد عربستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس جمهور سابق ایران در نامه ای خطاب به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان پیشنهاد تشکیل هیاتی از شخصیت های آزادی خواه، عدالت طلب و موجه جهانی برای خاتمه دادن درگیری های نظامی میان دو کشور عربستان و یمن ارائه داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از برترین ها، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق ایران با ارسال سه نامه جداگانه به دبیرکل سازمان ملل، ولیعهد عربستان و رهبر جنبش انصارالله یمن، اعلام کرد که به عنوان یک وظیفه انسانی آماده است تا با تشکیل هیاتی از شخصیت های آزادی خواه، عدالت طلب و موجه جهانی برای خاتمه دادن به تخاصمات و درگیری های نظامی میان دو کشور همسایه عربستان و یمن تلاش کند.

احتمال حضور احمدی‌نژاد در انتخابات ۱۴۰۰ جدی است   - اسپوتنیک ایران
احتمال حضور احمدی‌نژاد در انتخابات ۱۴۰۰ جدی است

رئیس جمهور سابق ایران در نامه خود به آنتونیو مانوئل اولیویرا گوترش دبیرکل سازمان ملل با اشاره به خسارات سنگین جانی، مادی و معنوی جنگ در یمن و نقض فاحش حقوق بشر نوشته است: بر هیچکس پوشیده نیست که این جنگ تا هر زمان به طول بیانجامد جز خرابی و مرگ انسانهای بی‌گناه نفعی برای هیچ یک از طرف‌ها نداشته و اصولاً طرف پیروز نخواهد داشت و همه بازنده و در پیشگاه ملت ها محکوم خواهند بود.

احمدی نژاد تاکید کرده است که اگر چه قدرت‌های فرامنطقه‌ای این جنگ را در جهت منافع خود ارزیابی می‌کنند، لکن چون نیک بنگرند خواهند دانست که این فاجعه انسانی را به هیچ روی نمی‌توان متضمن منافع هیچ طرفی به شمار آورد.

رئیس جمهور سابق ایران در دو نامه دیگر که خطاب به محمد بن سلمان بن عبدالعزیز آل سعود و سید عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن ارسال شده ابراز اطمینان کرده است که با همراهی و همکاری سازنده آنان بتوان اقدامات موثر و تعیین کننده‌ای در جهت پیشگیری از ادامه وضع اسفبار کنونی و پایان دادن به جنگ و خصومت میان طرفین درگیر به انجام برسد و هزینه های سنگین جنگ جاری در قالب برنامه اقدام مشترک منطقه‌ای صرف همکاری برای عمران و آبادانی شود.

متن نامه محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق ایران به شرح زیر است:

مستحضرید که جنگ خانمانسوز در یمن که بر اثر برخی رقابت ها و دخالت های منطقه‌ای و فرا منطقه ای آغاز شده و بیش از 5 سال ادامه یافته است تا کنون ده‌ها هزار نفر کشته و زخمی و خرابی‌های بی شمار بر جا گذاشته و علاوه بر تحمیل فقر بر ملت مظلوم یمن فرصت های تعالی و پیشرفت را از آنان سلب کرده است و برای دیگر کشورهای منطقه به خصوص کشورهای درگیر، علاوه بر ایراد خسارت‌های جانی و مادی، از حیث مسائل معنوی و انسانی، به ویژه نقض فاحش حقوق بشر، سوابق سوء فراموش نشدنی را به ثبت رسانده است.

محمود احمدی نژاد - اسپوتنیک ایران
تلاش احمدی نژاد برای بازگشت به قدرت

این جنگ همچنین موجب تشدید رقابت ها و دشمنی ها و دور شدن دولت ها و ملت های منطقه از همکاری سازنده، آسیب دیدن امنیت عمومی و نابودی آثار و ابنیه تاریخی و فرهنگی در یمن گردیده است.

بر هیچکس پوشیده نیست که این جنگ تا هر زمان طول بکشد جز خرابی و مرگ انسانهای بی‌گناه نفعی برای هیچ یک از طرف‌ها نداشته و اصولاً طرف پیروز نخواهد داشت و همه بازنده و در پیشگاه ملت ها محکوم خواهند بود.

اگر چه قدرت‌های فرامنطقه‌ای این جنگ را در جهت منافع خود ارزیابی می‌کنند، لکن چون نیک بنگرند خواهند دانست که این فاجعه انسانی را به هیچ روی نمی‌توان متضمن منافع هیچ طرفی به شمار آورد.

منافع حقیقی هر فرد و ملتی در حفظ کرامت انسانی و تقویت صلح، عدالت، آزادی، محبت، آبادانی و همکاری دوستانه و سازنده نهفته است و هر نوع تلاش برای سلطه و برتری بر دیگران اولاً به نابودی حقیقت انسانی بانیان آن منجر خواهد شد و ثانیاً جز خسارت برای ملت ها دستاوردی نخواهد داشت.

مسئولیت انسانی ایجاب می نماید که همگان، در حد توان، در جهت توقف این جنگ و برقراری صلح، دوستی و همکاری تلاش نمایند.

اینجانب به عنوان عضوی از جامعه انسانی که روزانه از شنیدن اخبار و فجایع ناشی از جنگ‌ها و درگیری‌ها در گوشه و کنار جهان و به ویژه در یمن بسیار متاسف می شود، آمادگی خود را برای شکل دادن یک تلاش جمعی به منظور پایان دادن به تخاصمات و برقراری صلح عادلانه میان طرف های درگیر و ایجاد زمینه های توسعه همکاری‌های منطقه ای اعلام می دارم.

اینجانب آمادگی دارم تا در صورت موافقت جنابعالی با تشکیل هیئتی از شخصیت های آزادی خواه، عدالت طلب و موجه جهانی و از طریق گفتگو با طرفین درگیر به حل مناقشه و برقراری صلح و دوستی یاری نمایم.

انتظار دارد که دبیر کل محترم مقدمات و پشتیبانی لازم را برای ایفای این مسئولیت انسانی فراهم نمایند.

ضمناً رونوشت دو نامه جداگانه که در همین رابطه به عالیجناب آقای محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی و عالیجناب آقای سید عبدالملک بدرالدین رهبر جنبش انصار الله یمن ارسال گردیده است جهت استحضار به پیوست ارسال می گردد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала