سفیر هند در ایران : آمریکا حق دخالت در بندر چابهار را ندارد

© Sputnik / Shiva Abshenasبندر چابهار ایران
بندر چابهار ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در حالی که مقامات افغان همواره از احتمال اعمال تحریم‌های آمریکا بر بندر استراتژیک چابهار ابراز نگرانی کرده‌اند، سفیر هند در تهران اعلام کرد آمریکایی ها حق دخالت در این بندر را ندارند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از  خبرگزاری تسنیم، «گدام دارمندرا» سفیر هند در تهران درباره بندر استراتژیک چابهار که براساس توافقنامه سه‌جانبه هند، افغانستان و ایران در حال توسعه است، تصریح کرد که آمریکا حق دخالت در این باره را ندارد.

این در حالی است که به نوشته روزنامه "هندوستان تایمز" دهلی‌نو مشغول توسعه این بندر است و تجهیزات سنگینی نیز برای این مهم از کشورهایی چون ایتالیا، فنلاند، آلمان و چین سفارش داده شده است.

دارمندرا با اشاره به "فشارها" گفت که هند تنها کشوری است که در روابط تجاری دوجانبه با ایران توافق تجاری براساس رویپه-ریال دارد.

کارگران در بندر چابهار ایران  - اسپوتنیک ایران
بندر چابهار ایران

وی افزود: ما در حال کار بر روی چابهار، خرید تجهیزات و آماده‌سازی چابهار هستیم، ما به آمریکایی‌ها گفته‌ایم که حق دخالت درباره چابهار را ندارند.

در سال‌های اخیر روابط تجاری کابل و تهران در حال افزایش بوده و ایران به بزرگترین شریک تجاری افغانستان تبدیل شده است.

افغانستان تجارت با ایران و استفاده از بندر «چابهار» را برای این کشور حیاتی اعلام کرده و خواستار لغو تحریم‌های آمریکا در روابط با تهران است.

«تامس لینچ» کارشناس دانشگاه دفاع ملی آمریکا نیز نقش بندر چابهار برای شکوفایی اقتصادی افغانستان را حیاتی دانسته و تاکید می‌کند که افغانستان نمی‌تواند از طریق هوا واردات و صادرات کند.

وی افزود: افغانستان نمی‌تواند از مسیر پاکستان به تجارت ادامه دهد زیرا این کشور برای هر چیزی باج گیری می‌کند. شاهرگ اقتصادی افغانستان از بندر چابهار می‌گذرد.

بندر چابهار در ایران به کالاهای صادراتی افغانستان دسترسی نامحدودی را به آب‌های آزاد داده و محصولات زراعتی افغانستان از طریق این بندر به هند و سایر کشورها صادر می‌شوند.

چابهار یکی از شهرهای جنوب خاوری بلوچستان ایران و تنها بندر اقیانوسی این کشور است که در کرانهٔ دریای مَکُّران و اقیانوس هند قرار دارد. اسکله آن قابلیت پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما را دارد و از مناطق آزاد بازرگانی ایران است. بندر چابهار به دلیل موقعیت راهبردی، که نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای مرکزی (افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان) به آب‌های آزاد است از اهمیت فراوانی برخوردار است و سازندگی و سرمایه‌گذاری فراوانی در آن صورت می‌گیرد؛ از جمله ساخت اسکله و افزایش گنجایش بارگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما (در خلیج چابهار) و ساخت راه‌آهن به سوی آسیای میانه و احداث فرودگاه بین‌المللی این بندر یکی از مهم‌ترین چهارراه‌های کریدور شمال-جنوب بازرگانی جهانی است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала