گمانه زنی درباره زمان آغاز مذاکرات تجاری چین و آمریکا

© AP Photo / Andy Wongگمانه زنی درباره زمان آغاز مذاکرات تجاری چین و آمریکا
گمانه زنی درباره زمان آغاز مذاکرات تجاری چین و آمریکا  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روزنامه چینی South China Morning Post به نقل از یک منبع آگاه می نویسد ممکن است چین و ایالات متحده مذاکرات تجاری خود را در ماه آگوست برگزار کنند تا روند اجرای اولین معامله تجاری منعقد شده در ژانویه را مورد ارزیابی قراردهند.

به گزارش اسپوتنیک،  این نشریه خاطرنشان می سازد که اگرچه چین در ماههای اخیر خریدهای محصولات کشاورزی از ایالات متحده را به میزان قابل توجهی افزایش داده ، به دلیل بیماری همه گیر COVID-19 ، این حجم ها هنوز از آنچه که طرف چینی در مرحله اول اجرای معامله تجاری وعده داده ، فاصله دارد. در عین حال ، به گفته ناظران ، مطالبات متقابل بستن سرکنسولگری ها در قلمرو یکدیگر و همچنین تعدادی دیگر از موضوعات ، می تواند هر پیشرفتی را که در زمینه تجارت حاصل می شود ، تضعیف کند.

به گفته یک منبع روزنامه چینی ، لیو او معاون نخست وزیر جمهوری خلق چین و رابرت لایتیززر نماینده تجاری ایالات متحده در مذاکرات شرکت خواهند کرد. طبق شرایط معامله تجاری   که در 15 ژانویه به امضاء رسیده و یک ماه بعد به اجرا در آمد ، مذاکرات سطح بالا بین دو طرف هر شش ماه یکبار برگزار می شود. این منبع خاطرنشان کرد: این نشست "یک نشست مهم و تحول ساز " خواهد بود که به هر دو طرف امکان می دهد پیشرفت روند اجرای  توافقات تجاری خود را ارزیابی کنند.

Центральное здание Министерства иностранных дел Китайской Народной Республики - اسپوتنیک ایران
تقاضای چین: آمریکا سرکنسولگری خود را تعطیل کند

در همین زمان ، منبع این روزنامه افزود: اگر به دلیل تنش فعلی در روابط واشنگتن و پکن ، طرفین تمایل زیادی برای برگزاری نشست در حال حاضر نشان ندهند ، ممکن است موافقت کنند که مکالمه تلفنی 8 ماه مه بین لیو او ، رابرت لایتهایزر و استفان منوچین ، وزیر خزانه‌داری آمریکا ،به منزله اجرای بند "تشکیل جلسه" در این توافق تجاری دو کشور بوده است

پیش از این ، مایک پومپئو ، وزیر امور خارجه آمریكا گفته بود كه واشنگتن از چین انتظار دارد كه تعهدات خود را در مرحله اول اجرای توافق نامه تجاری را  انجام دهد ، و همچنین امیدوار است كه شاهد تغییر رفتار در رابطه با همه مسائل باشد. به نوبه خود ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که چین هنوز امیدوار است که معامله تجاری این کشور با ایالات متحده عملی شود.

ایالات متحده و چین اولین بخش توافق نامه تجاری خود را در تاریخ 15 ژانویه امضا کردند که در آن واشنگتن تعرفه 25٪ کالاهای چینی را به ارزش حدود 250 میلیارد دلار به همراه تعرفه  7.5٪ برای کالاهایی به ارزش 120 میلیارد دلار را  حفظ کرد. در این توافقنامه مقرر شده است كه طرف چینی کالاهای صنعتی آمریكایی را به ارزش 75 میلیارد دلار ، منابع انرژی به ارزش  50 میلیارد دلار و محصولات كشاورزی به ارزش  40 میلیارد دلار را خریداری كند.   چین باید همچنین  طی دو سال آینده 35-40 میلیارد دلار دیگر برای خرید خدمات هزینه كند. ایالات متحده امیدوار است به این ترتیب عدم تعادل در تجارت خود با چین  را که بالغ بر صدها میلیارد دلار بوده ، به یک شاخص "شرافتمندانه" برساند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала