بهره‌برداری از خطوط لوله مرحله دوم فاز ۱۳ پارس جنوبی

© AP Photo / Vahid Salemi پارس جنوبی ایران
 پارس جنوبی ایران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزارت نفت: این خطوط تکمیل و آماده ارسال گاز غنی به پالایشگاه خشکی این طرح با ظرفیت یک میلیارد فوت‌مکعب در روز شدند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از وزارت نفت ایران، پیام معتمد، مجری فاز ۱۳ پارس جنوبی با اشاره به نصب سکوهای اصلی ۱۳A و اقماری ۱۳C در اسفندماه پارسال و همچنین راه‌اندازی خطوط لوله دریایی ۱۳B و ۱۳D در اسفندماه ۹۷ اعلام کرد که پس از عملیات تخلیه آب، خشک کردن و اکسیژن‌زدایی از خطوط ۱۸ اینچ درون‌میدانی و ۳۲ اینچ اصلی مرحله دوم فاز ۱۳ پارس جنوبی به طول حدود ۱۰۰ کیلومتر، این خطوط تکمیل و آماده ارسال گاز غنی به پالایشگاه خشکی این طرح با ظرفیت یک میلیارد فوت‌مکعب در روز شدند.

روحانی: جاسک به زودی یک بندر مهم برای صادرات نفت ایران می‌شود + ویدئو  - اسپوتنیک ایران
روحانی: جاسک به زودی یک بندر مهم برای صادرات نفت ایران می‌شود + ویدئو

وی افزود:«عملیات اکسیژن‌زدایی از این خطوط به‌وسیله تزریق گاز خنثی نیتروژن پس از هفت روز تلاش شبانه‌روزی هم‌زمان با هوک‌آپ و راه‌اندازی سکوها، مطابق با رویه‌ها و دستورعمل‌های فنی پروژه و همچنین با رعایت تمامی موارد بهداشتی و اچ‌اس‌یی مقابله با پاندومی کرونا با موفقیت به پایان رسید.

تمامی مراحل پوشش‌دهی لوله‌ها، مهندسی نصب، لوله‌گذاری در بستر دریا و راه‌اندازی این خطوط از سوی پیمانکاران ایرانی انجام شده است. این دستاورد مهم از افتخارات این پروژه به شمار می‌آید که با توجه به ماهیت گروهی عملیات راه‌اندازی، با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به‌گونه‌ای مدیریت شد که در عین حفظ سلامت افراد، این خطوط لوله آماده بهره‌برداری شدند.

هم‌اکنون روزانه یک میلیارد فوت‌مکعب گاز از مرحله نخست طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی برداشت و به‌منظور فرآوری، به پالایشگاه خشکی این طرح در ناحیه کنگان ارسال می‌شود. پالایشگاه این طرح نیز اسفندماه سال ۹۷ با ظرفیت فرآورش روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز ترش (معادل ۲ میلیارد فوت‌مکعب) و فرآورش محصولات هیدروکربوری راهبردی به بهره‌برداری رسیده بود».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала