سقوط اعتبار گذرنامه ایرانی به انتهای جدول گذرنامه‌های جهان +عکس

© Photo / IRNAگذرنامه ایرانی
گذرنامه ایرانی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گذرنامه جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۲۰ به رده ششمین گذرنامه کم‌ اعتبار جهان سقوط کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، بر اساس تازه‌ترین اطلاعات وب‌سایت پاسپورت ایندکس، در میان ۱۹۹ کشور جهان، گذرنامه ایرانی مقام ۱۹۴ را دارد. معیار اصلی تنظیم این فهرست تعداد کشورهایی است که دارنده هر گذرنامه بدون روادید می‌تواند به آنها سفر کند. و به این ترتیب با گذرنامه ایرانی بدون دریافت ویزا تنها می‌توان به پنج کشور سفر کرد که این کشورها عبارتند از ترکیه، میکرونزی، هائیتی. نام دو کشور دیگر هنوز اعلام نشده است.
بر اساس این جدول، گذرنامه کشورهایی چون پاکستان، اریتره، بنگلادش، ‌کره شمالی، لیبی و مناطق فلسطینی‌نشین نسبت به گذرنامه ایرانی از نظر اعتباری در وضعیت بهتری قرار دارند.‎ و پس از پاسپورت ایرانی، گذرنامه‌های یمن، سومالی، سوریه، افغانستان و عراق قرار دارند.

قرار گرفتن گذرنامه ایرانی در جایگاه ۱۹۴ در میان ۱۹۹ کشور جهان با واکنش شدید کاربران در فضای مجازی همراه شده است. این کاربران عنوان می‌کنند در حالیکه پاسپورت ایرانی در سال ۲۰۱۹ در رتبه ۱۰۱ قرار داشت و حتی تا دو سال قبل نیز، جایگاه ۹۲ را دارا بود و ایرانی‌ها می‌توانستند بدون روادید به ۴۰ کشور جهان سفر کنند اما اکنون با این وضعیت تنها به پنج کشور می‌توانند سفر کنند و جای بسیار تاسف دارد.

View this post on Instagram

A post shared by ایران پلی‌گراف (@iranpolygraph) on

کاربران با کنایه‌های فراوان در این باره اظهارنظر می‌کنند و معتقدند گذرنامه ایرانی نباید در چنین جایگاهی در میان سایر کشورها قرار داشته باشد، از طرفی عنوان می‌کنند رئیس‌جمهور حسن روحانی از افزایش اعتبار پاسپورت ایرانی سخن می‌گفت اما گویا آن صحبت‌ها تنها وعده‌های دروغین بود که برای پیشبرد اهداف به ملت داده می‌شد.

View this post on Instagram

A post shared by تورلیدر (@realtourism2020) on

گروهی از کاربران اما عنوان می‌کنند این موضوع به خاطر بسته شدن فرودگاه‌ها به علت شیوع کرونا می‌باشد و حتی امارات که پاسپورتش در جایگاه اول بود اکنون در جایگاه هفتم قرار دارد و جایگاه پاسپورت اکثر کشورها چنین مشکلی را پیدا کرده است و به جایگاه‌های پایین‌تر آمده‌اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала