گزارش و تحلیل

انتقام سخت تر در انتظار عاملین ترور سردار سلیمانی

© Photo / IRNAانتقام سخت تر در انتظار عاملین ترور سردار سلیمانی
انتقام سخت تر در انتظار عاملین ترور سردار سلیمانی  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران اعلان کرد که ملت ایران و عراق منتقم خون سردار سلیمانی و حاج ابومهدی هستند و تا عاملین آن را مجازات نکنند آرام نخواهند گرفت.

یه گزارش اسپوتنیک، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا معترف است ارتش آمریکا با دستور مستقیم او مرتکب جنایت ترور دو چهره درخشان مبارزه با تروریسم سردار حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس شد.

علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران - اسپوتنیک ایران
ایران از "انتقام گیری سخت‌تر" از آمریکا سخن گفت

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران افزود: دو ملت ایران و عراق منتقم خون این شهیدان هستند و تا عاملین آن را مجازات نکنند آرام نخواهند گرفت. انتقام سخت تری در راه است.

دکتر مانی محرابی، عضو هیئت علمی اندیشکده روابط بین الملل ایران در این خصوص به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: دست داشتن ایالات متحده در ترور سپهبد سلیمانی امری واضح بود که اقدام متقابل ایران در بعد نظامی را نیز در پی داشت اما با توجه به شائبه اقدام تروریستی ارتش ایالات متحده بر علیه سران حزب الله لبنان؛ می توان در وهله نخست موضع گیری علی شمخانی را از منظر اولتیماتوم به کاخ سفید بررسی کرد. ترامپ در سال آخر ریاست جمهوری خود بوده و به واسطه رویدادهای مختلف تحت فشار است، به همین دلیل ممکن است با اقدامی نسنجیده مانند ترور سپهبد سلیمانی بخواهد کمی جو حاکم بر فضای سیاست داخلی ایالات متحده را به سود خود تغییر دهد. از این رو توئیت علی شمخانی می تواند حکم اولتیماتوم به سران کاخ سفید را داشته باشد.

وی افزود: اما از آنجا که علی شمخانی در تویئت خود از ملت عراق در کنار ملت ایران نام برده، می توان چنین تحلیلگر که اشاره وی به یک رویداد اجتماعی سیاسی در سطح منطقه است که به تضعیف نفوذ ایالات متحده خصوصا در عراق ختم خواهد شد.

همچنین سید عبدالمجید زواری مدیر اندیشکده روابط بین الملل در مصاحبه با خبرنگار اسپوتنیک گفت:

در ماجرای سردار سلیمانی و ابومهدی مهندس، اقدام آمریکا در ترور این دو شهید در هیچ چارچوبی قابل توجیه نیست، چرا که در درجه اول از ابعاد ملی مذهبی ماجرا بعنوان یک ایرانی هرگونه خسارت و ضربه به منافع ملی ایران را غیر قابل قبول است. اما از نگاه حقوق بین الملل ترور مقامات رسمی دو کشور توسط یک کشور ثالث به هیچ وجه توجیه پذیر نیست. از اینرو اقدام آمریکاییها در شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی مهندس، صرفا اقدامی از روی قلدری و یکجانبه  گرایی در معادلات بین المللی ارزیابی می شود. همین امر دست ایران و جامعه جهانی را  برای پیگیری حقوقی و پیگرد عاملین این اقدام باز می گذارد.

البته با توجه به نفوذ آمریکا در نهادهای مختلف، طبیعی است که در شرایط فعلی هرگونه اقدام برای مجازات حقوقی عاملین این ترور با کار شکنی آمریکا به نتیجه نرسد. اما با توجه به اعترافات رسمی که مقامات کاخ سفید داشته اند، این امید وجود دارد که در آینده و شرایط مناسبتر، عاملین این جنایت در مراجع ذیصلاح محاکمه شوند. البته به جزء پیگیری حقوقی ماجرا، همانطور که مقامات ایرانی و عراقی اعلام کردند، حق انتقام گیری از آمریکا را برای خود محفوظ دانستند و همانطور که در حمله به پایگاه عین السد نیز مشاهده شد، تهران بشدت در تصمیم خود مصمم است.

به غیر از عین السد نیز، افزایش ناگهانی سوانح مختلف برای نیروهای آمریکایی در منطقه و حتی خاک آمریکا، این احتمال را افزایش می دهد که بخشی از برنامه انتقام گیری ایران می تواند در قالب اینگونه اقدامات دنبال شود.

آنچه که مسلم است، ایران در انتقام گیری سخت از آمریکا بشدت مصمم است و همانطور که آیت الله خامنه ای در دیدار با نخست وزیر عراق تاکید کردند، جمهوری اسلامی ایران هرگز این موضوع را فراموش نخواهد کرد و قطعا ضربه متقابلی رو به آمریکا خواهد زد و این موضوع می تواند در تمامی سطوح نظامی، سیاسی، حقوقی و امنیتی دنبال شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала