جلالی از علاقمندی متقابل ایران و روسیه به همکاری نظامی سخن گفت

© Sputnikکاظم جلالی، سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه
کاظم جلالی، سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی در فدراسیون روسیه اعلام کرد تهران علاقمند است روابط خود در زمینه فناوری نظامی را با مسکو توسعه دهد و انتظار دارد که روابط بین دو کشور در این زمینه با گذشت زمان تقویت شود.

به گزارش اسپوتنیک، آقای کاظم جلالی در مصاحبه با یکی از رسانه های روسیه  در پاسخ به سؤالی در مورد احتمال تقویت همکاری میان فدراسیون روسیه و ایران با توجه به پایان تحریم تسلیحاتی تهران در پاییز امسال گفت: ما روابط خود را با روسیه در زمینه های مختلف از جمله در زمینه فناوری نظامی فعالانه توسعه می دهیم. کشورهای ما در این زمینه علاقمندی متقابل دارند. روسیه در این عرصه امکانات و فرصت های بسیار خوبی دارد و امیدواریم که روابط ما در این زمینه فقط قوی تر و مستحکم تر شود. "

نبنزیا: قطعنامه آمریکا در مورد تحریم تسلیحاتی علیه ایران تصویب نخواهد شد - اسپوتنیک ایران
نبنزیا: قطعنامه آمریکا در مورد تحریم تسلیحاتی علیه ایران تصویب نخواهد شد

بتازگی محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با خبرنگار اسپوتنیک ضمن صحبت درباره تلاش آمریکا برای تصویب قطعنامه پیشنهادی خود درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران اظهار داشت حتی متحدین آمریکا این پیش نویس را نپذیرفتند و حتی آن را کاملا خطرناک دانستند.

ظریف افزود روسیه هم در یک نامه 5 صفحه ای کاملا مواضع خود را به طور جدی در خصوص این اقدام آمریکا بیان کرد. آمریکا کشوری است که برجام را نقص کرده، یعنی از برجام کاملا خارج شده است، قطعنامه 2231 را نقض کرده است. بنابراین آمریکا هیچ موقعیتی ندارد که در خصوص  چارچوبهای برجام صحبت کند. این موضع روسیه است، موضع ما هم است و در این زمینه موضع ایران، روسیه و چین (در خصوص مخالفت با تمدید تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی) کاملا شبیه هم است.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، 14 ژوئیه سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

در این توافق نامه همچنین ذکر شده بود كه در صورت اجرای کامل آن تحریم تسلیحاتی ایران طی مدت 5 سال لغو می شود. اکنون وقت آن رسیده که این تحریم یا تمدید یا لغو شود.

هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала