اوکراین در انتظار سفر هیئت نمایندگی ایران به کی‌یف

© Sputnik / Evgenya Novozheninaکی یف اوکراین
کی یف اوکراین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در پایتخت اوکراین انتظار دارند نمایندگان ایران در مذاکرات مربوط به پرداخت غرامت به خانواده قربانیان حادثه هواپیما حضور یابند.

به گزارش اسپوتنیک، دمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین روز 21 ژوئیه اعلام کرد که هیئت نمایندگی ایران شاید در هفته جاری برای انجام مذاکرات در خصوص پرداخت غرامت به خانواده قربانیان حادثه هواپیمای اوکراینی که در نزدیکی تهران دچار سانحه شد، وارد کی یف شود.

کولبا در یک کنفرانس مطبوعاتی مجازی در این باره گفت:«روز 20 ژوئیه خبری دریافت کردیم در اینباره که هیئت نمایندگی ایران برای سفر به اوکراین در هفته جاری ابراز آمادگی کرده است تا در مذاکرات مربوط به پرداخت غرامت شرکت داشته باشد. ما برای انجام مذاکرات آماده هستیم و امیدواریم امروز ایران بطور رسمی این سفر را مورد تأیید قرار بدهد.

برای اوکراین و کشورهایی که شهروندان آنها در آن پرواز کشته شدند، برخورد مسئولانه و عادلانه نسبت به قربانیان این تراژدی، خانواده‌ها و نزدیکان آنها یک هدف بنیادی و اساسی است. آنچه ما می خواهیم اجرای عدالت در تمام جنبه‌های آن است.

سقوط بوئینگ اوکراینی - اسپوتنیک ایران
پنج کشور از ایران درخواست غرامت کردند

اوکراین بحث ها در باره خطای انسانی را نمی پذیرد که در نتیجه آن هواپیمای اوکراینی زده شد و مایل است موضوع کار سیستم هدایت حریم هوایی ایران را زیر سوال ببرد.

ایران باید تمام جزئیات بروز این حادثه را توضیح بدهد. در دنیای کنونی، یک نفر نمی‌تواند دارای چنین قدرتی باشد که بتواند صاف و ساده یک هواپیمای مسافربری را ساقط کند، حتی اگر این شخص آدمی فوق ‌العاده حیله‌گر، زیرک و دارای مقاصد شیطانی باشد. ما باید سوال را وسیع تر مطرح کنیم: نه در باره اشتباه انسانی،بلکه بطور کلی کار سیستم هدایت حریم هوایی ایران.

اوکراین می خواهد جواب این سوال را دریافت کند: آیا این سیستم در زمان زده شدن هواپیما کار می کرد، کار آن درست بود، اختلالی در کار آن بروز نکرده بود و دلیل اصلی و واقعی ساقط شدن هواپیمای مسافربری اوکراینی چیست. یعنی چرا همانا آن هواپیما و نه هواپیمای دیگری که در حریم هوایی ایران قرار داشت، ساقط شد.

انتظار داریم در ایران بازرسی کیفری همه‌جانبه ای در این رابطه انجام شود و تمام مقصران این حادثه  مجازات بشوند. اوکراین خواهان همکاری با ایران بر اساس اصل متقابل است».

هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین که ۱۸ دی ماه سال گذشته از تهران عازم کی‌یف بود بر اثر خطای انسانی مورد هدف موشک قرار گرفت و ۱۷۶ سرنشین آن که اکثریت آنها ایرانی بودند و بقیه اتباع اوکراین، کانادا، سوئد، انگلیس و افغانستان، جان باختند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала