روسیه توپ الکترومغناطیسی هم ساخت

© Fotolia / Blanscapeروسیه توپ الکترومغناطیسی هم ساخت
روسیه توپ الکترومغناطیسی هم ساخت     - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در ماه ژوئیه، رسانه های روسیه درباره این اسلحه خبر دادند و آنرا بعنوان توپ الکترومغناطیسی توصیف کرده اند.

اسپوتنیک به نقل از فوربس، مجله بازرگانی آمریکا، این توپ بر پایه پالس الکترومغناطیسی عمل می کند. اما عنوان توپ الکترومغناطیسی بعید است صحیح باشد: این سلاح بیشتر به یک توپ مایکروویو - نوعی سلاح انرژی هدایت شده شباهت دارد که از آن می توان در مبارزه با هواپیماهای بدون سرنشین استفاده کرد.

سلاح هایپرسونیک روسیه و چین؛ درد‌سر جدید برای آمریکا  - اسپوتنیک ایران
سلاح هایپرسونیک روسیه و چین؛ درد‌سر جدید برای آمریکا

از زمانی که انسان به استفاده از برق برای مقاصد نظامی شروع کرد، کار برای ایجاد سلاح های ویژه ای که تکنیک نظامی را فلج می کند در جریان بوده و هیچ وقت قطع نشد. انواع سلاح هایی وجود دارد که هدف آنها تخریب و از بین بردن الکترونیک است.

در اوایل ماه ژوئیه، رسانه های روسی گزارشی در باره سلاحی منتشر کردند که نام آن توپ پالس الکترومغناطیسی بود. این یک پدیده واقعی و قابل مشاهده است. راه اصلی دستیابی به اثر تخریب در مقیاس بزرگ استفاده از سلاح هسته ای است. هنگامی که یک بار هسته ای در نزدیکی سطح زمین منفجر می شود، به همراه سایر عوامل آسیب رسان، یک پالس الکترومغناطیسی بوجود می آید، اما شعاع انتشار آن محدود است و اثر آن با دیگر پیامدهای کشنده انفجار هسته ای پوشش می شود. هنگامی که بار هسته ای در ارتفاع بالا منفجر شود، در لایه های پایین فضا، این پالس می تواند مسافت نسبتاً طولانی را طی کند، اگرچه با تشدید ضربه هسته ای دوم و حمله تلافی جویانه تقریباً اجتناب ناپذیر، تأثیر آن کاهش می یابد.

اسلحه فوق الذکر الكترومغناطیسی روسی هیچكدام از شاخص های ذکر شده را ندارد و همین امر باعث می شود که نام آن بسیار مشكوك باشد. درعوض، این اسلحه بیشتر شبیه به توپ مایکروویو است، نوعی سلاح انرژی هدایت شده، که می تواند در شرایط امروز با هواپیماهای بدون سرنشین مبارزه کند.

توانایی سامانه موشکی روسی  اس 500 برای انهدام  سلاح های هایپرسونیک در فضا  - اسپوتنیک ایران
توانایی سامانه موشکی روسی اس 500 برای انهدام سلاح های هایپرسونیک در فضا

ساموئل بندت، مشاور بخش برنامه های روسیه مرکز تجزیه و تحلیل دریایی، ایالات متحده، متخصص در سیستم های نظامی بدون سرنشین روسیه، خاطرنشان می کند: در این صورت، این سلاح ها را می توان به عنوان "ادامه روند توسعه فناوریهای جهشی و برای دستیابی به موفقیت روس ها"، که به عنوان پاسخ به غرب در زمینه سلاحهای پیشرفته و فوق العاده دقیق تلقی می شوند، ارزیابی کرد.

بنت می گوید: این نوع اسلحه، بنا به وصفی که دارد، در زمینه تحقیق، توسعه و آزمایش در مقابله با هواپیماهای بدون سرنشین در روسیه قرار دارند. این کارها با توجه به تجربه بدست آمده در مبارزه با پهپادها در سوریه انجام می شود. علاوه بر این، قرار است چنین سیستم هایی علیه هواپیماهای بدون سرنشین در ارتفاع زیاد متعلق به کشورهای غربی، که در حال حاضر پروازهای نظارت را در نزدیکی مرزهای روسیه انجام می دهند، استفاده شود. براساس گزارش خبرگزاری تاس روسیه، این سلاح را می توان روی نسخه بدون سرنشین و دارای کنترل از راه دور هر هواپیمای جنگنده نسل ششم تولید شده توسط روسیه نصب کرد.

ماهیت سلاحهای سرکوب الکترونیکی که در حال حاضر در دست تولید هستند، هرچه باشد، این سلاح امکان می دهد به جنگ های آینده جهشی انجام شود. چرا که هواپیماهای سرنشین دار و روباتیک در آسمان مملو از وسایل بدون سرنشین دشمن جنگ خواهند کرد. در جنگهای آینده احتمالاً از مقدار زیاد سلاحهای جدید انرژی استفاده خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала