گزارش و تحلیل

آیا ایران شروع به تلافی کرده؟

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / آیا ایران شروع به تلافی کردن؟
آیا ایران شروع به تلافی کردن؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حدود دو سه هفته پیش تاسیسات هسته ای نطنز به صورت مشکوک آتش گرفت و یک آتش سوزی عظیم هم نزدیک های سایت پارچین راه افتاد.

اسپوتنیک - علیرغم اینکه هنوز اطلاعات موثقی از جریان این آتش سوزی ها رسما منتشر نشده و در برخی از مناطق دیگر ایران هم آتش سوزی هایی به صورت موردی راه افتاد که برخی آنها را به آتش سوزی های پارچین و نطنز ربط دادند اما با توجه به اینکه سایت پارچین نماد صنعت موشکی ایران به حساب می آید و سایت نطنز نماد صنعت هسته ای ایران بسیاری این اتفاقات را بی پشتوانه تلقی نکردند و اصرار داشتند که اینها پیغام هایی بود که به نوعی از طرف دشمنان ایران برای این کشور ارسال شده است.

واکنش وزارت خارجه ایران به حادثه نطنز - اسپوتنیک ایران
واکنش وزارت خارجه ایران به حادثه نطنز

در همان زمان هم شایعاتی مبنی بر بمباران سایت نطنز یا پارچین توسط هواپیماهای اسراییلی منتشر شد و برخی اسراییلی ها به نوعی تلاش داشتند که به صورت غیر رسمی مسئولیت این حملات را به عهده بگیرند.

البته بسیاری باور داشتند و دارند که این تلاش مذبوحانه برای تقویت روحیه مردم اسراییل در مقابل ناکامی های ارتش این کشور بر علیه ایران و جبهه مقاومت به حساب می آید.

نکته قابل تامل در این اخبار این بود که برخی مدعی بودند حملات اسراییل از خاک کشور آذربایجان انجام شده و برخی دیگر مدعی بودند یک کشور عربی در حوزه خلیج فارس، که احتمالا هم منظورشان عربستان سعودی بوده، سوخت گیری هوایی برای جنگنده های اسراییلی تامین کرده است.
البته آذربایجان این اخبار را تکذیب کرد اما کشورهای عرب حوزه خلیج فارس چنین کاری را انجام ندادند.

به هر صورت این اتفاقات بلافاصله پس از سفر آقای برایان هوک مسئول ویژه پرونده ایران در وزارت خارجه آمریکا به عربستان سعودی و اسراییل رخ داد، سفری که طی آن وی تهدید های زیادی را بر علیه ایران مطرح کرد و تهدید کرد گزینه نظامی از طرف آمریکا بر علیه ایران روی میز است.

به گونه ای دیگر می توان این تهدید ها را به نوعی تهدید به حمله به ایران و یا انجام کارهای تروریستی و یا خرابکارانه در ایران تلقی کرد.

البته نه آمریکا و نه اسراییل مسئولیت این حملات را به عهده گرفتند.

اظهارات سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران درباره حادثه نطنز - اسپوتنیک ایران
اظهارات سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران درباره حادثه نطنز

ایرانی ها هم ابتدا این اتفاقات را اتفاقاتی بسیار معمولی عنوان کردند ولی بعدا به یکباره آقای خسروی سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران بیانیه ای صادر کرد که به صورت تلویحی اذعان می داشت حد اقل در نطنز اتفاق معمولی ای پیش نیامده است.

در این بیانیه سخنگوی شورای عالی امنیت ملی رسما اعلام کرد که ایرانی ها کاملا فهمیده اند چه اتفاقی رخ داده اما به دلیل مسایل امنیتی اعلام نکرده اند.

برای بسیاری این بخش بیانیه گنگ و نا مفهوم بود اما اگر مقداری کارشناسی تر به این بیانیه نگاهی بیاندازیم متوجه می شویم منظور این بوده که به آنهایی که پشت ماجرا بودند بفهمانند فهمیدیم چه کار کردید و تلافی خواهیم کرد، الان اعلام نمی کنیم تا شما همه در حالت آماده باش باشید که ایرانی ها کجای ماجرا را متوجه شده اند و از کجا و چگونه تلافی خواهند کرد.

البته بر اساس معاییر نظامی و امنیتی مهمترین بخش تلافی نگه داشتن امتیاز غالفگیری در واکنش است و طبیعتا اگر اعلام شود که چه اطلاعاتی به دست آمده دیگر این امتیاز غافلگیری از دست می رود.

همچنین بدیهی است که در چنین شرایطی ایران مجبور به پاسخ می باشد چون اگر واکنش نشان ندهد قطعا دشمنان جسارت می کنند تا قدم های بیشتری بردارند.

مضاف بر همه اینها چون دشمنان هیچ کدام مسئولیت را نپذیرفته بودند پس نیاز نیست ایران هم کاری کند که مسئولیت آن را گردن بگیرد، فقط دشمن و عوامل اش باید متوجه شوند که سیلی را دو سیلی خورده است.

ماجرای انفجارهای اخیر در ایران - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ماجرای انفجارهای اخیر در ایران

مثل ماجرای ترور شهید سلیمانی نیست که ایران مجبور باشد پایگاه های آمریکایی را رسما هدف قرار دهد و بگوید من زدم.

نکته ای کلیدی ای که شاید بد نباشد به آن توجه داشت این بود که در حوادث نطنز گروهی نا شناس به نام یوزپلنگان ایرانی مسئولیت حوادث را گردن گرفتند.

انفجار مشکوکی در یک ناو جنگی آمریکایی در سواحل آمریکا رخ داد و ناو آمریکایی کاملا در آتش سوخت و تعداد زیادی سربازان آمریکایی مصدوم شدند.

ابتدا آمریکایی ها اعلام کردند که ماجرا یک آتش سوزی ساده در این ناو بود، دقیقا شبیه اظهارات آقای کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران پس از حادثه نطنز.

اما بعدا اعلام کردند که در حال تحقیق در مورد علت حادثه هستند، دقیقا مشابه صحبت هایی که آقای خسروی سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران انجام داد.

سردار قاآنی فرمانده نیروی قدس ایران این اتفاق را به دلیل دخالت های آمریکا در امور دیگر کشورها و مشیئت الهی دانست.

به یکباره آقای موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران با شوخی اشاره ای به احتمال دخالت یوزپلنگان آمریکایی در ماجرا کرد.

بسیاری فقط این سخنان آقای موسوی را یک شوخی رسانه ای تعبیر کردند اما معمولا سیاست مداران حتی در شوخی های خود سعی می کنند پیغام هم ارسال کنند.

آیا پیغام این بود که یکی زدید دو تا خوردید؟

برنامه هسته ای ایران در چهار راه تغییری بزرگ - اسپوتنیک ایران
مقامات ایران دست داشتن اسرائیل در حادثه تاسیسات اتمی را نه رد و نه تایید می کنند

همزمان مشاهده می کنیم انصار الله یمن سطح جنگ با عربستان را بالا بردند و رسما شروع کردند کاخ های شاهزاده های سعودی را هدف قرار دادن.

در تنف سوریه و غرب عراق حملاتی بر علیه یگان های لژستیک آمریکایی انجام شد در شمال شرق سوریه هم نیروهای آمریکایی هدف حمله قرار گرفتند.

به یکباره اعلام شد که ایران با سوریه توافق همکاری نظامی امضا کرده و موشک های ضد هوایی خود را قرار است به این کشور منتقل کند.

در آذربایجان درگیری های قره باغ مجددا شروع شده و در عراق هم تظاهرات بر علیه آقای کاظمی در بصره راه افتاده.

در افغانستان حملات متعددی بر علیه نیروهای آمریکایی انجام شده و خیابان های اسرائیل هم بر علیه آقای نتانیاهو مملو از تظاهر کنندگان شده.

در لبنان هم فرمانده منطقه ای آمریکا مجبور می شود از فرودگاه بیروت بازگردد وجرئت نمی کند وارد بیروت شود و سفیر آمریکا در داخل سفارت خود توسط تظاهر کنندگان محصور می شود.

آیا همه این اتفاقات تصادفی است یا به قول سردار قاأنی مشیئت الهی؟

آیا ایران در پیاده سازی این مشیئت الهی دخیل بوده یا نه شاید سوالی است که بعدها پاسخ اش معلوم شود، ولی به هر حال می توان گفت پیغام و پسغام های متعددی در این ماجرا ها وجود دارد که نشان می دهد این مشیئت الهی توسط دستهای پنهان برخی سربازان گمنام انجام شده.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала