درخواست چین برای لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران

© AP Photo / Ng Han Guanهوا چون اینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین
هوا چون اینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هوا جون اینگ: ما قاطعانه از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ ایران حمایت می کنیم.

به گزارش اسپوتنیک با استناد به اعلامیه وزارت امو رخارجه چین، هوا چون اینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین روز 14 ماه ژوئیه به مناسبت پنجمین سالگرد امضای توافق نامه برجام تاکید کرد که کشورش قاطعانه از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ ایران حمایت می کند. جامعه بین المللی باید آمریکا را برای بازگشت به این توافق مهم بین المللی، تحت فشار بگذارد.

هوا در ادامه افزود:«در نامه هفتم ژوئن وانگ یی، وزیر خارجه چین به دبیرکل سازمان ملل، مواضع چین درباره موضوع هسته ای ایران یاداوری شده است و اینکه ما همچنان قاطعانه به این توافق پایبند هستیم.برجام عامل و ضامن حفظ صلح و ثبات منطقه و نمادی از حل موضوعات مهم بین المللی با دیپلماسی و گفت و گو است.

آمریکا در ماه می سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد که نقض کامل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت محسوب می شود این تخطی و نقض آشکار قطعنامه، باعث شکل گیری تنش پیرامون برنامه هسته ای ایران شده است اکنون هم آمریکا با تلاش برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و بازگرداندن ساختار تحریم های گذشته علیه تهران، همچنان برجام را تهدید می کند و در مسیر تخریب این توافق بین المللی حرکت می کند.

سلاح هایپرسونیک روسیه و چین؛ درد‌سر جدید برای آمریکا  - اسپوتنیک ایران
سلاح هایپرسونیک روسیه و چین؛ درد‌سر جدید برای آمریکا

ایران تحت فشار حداکثری آمریکا از برخی تعهداتش در چارچوب برجام عقب نشینی کرده است اکنون وظیفه مهم طرف های دیگر تقویت مذاکرات و رایزنی ها در ساختار کمیسیون مشترک و یافتن راه هایی برای برون رفت از این شرایط به صورت گام به گام و با اقدام متقابل است و اینکه توازن حقوقی و قانونی در برجام احیا شود.

همه طرف ها باید از گفت و گو و رایزنی بین آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران برای حراست از این توافق و برون رفت از این منازعات حمایت کنند این پشتیبانی باید هر چه سریع تر انجام شود همزمان جامعه بین المللی باید مشترکا از آمریکا بخواهد از بازگرداندن تحریم ها علیه ایران در شورای امنیت خودداری کند و به توافق هسته ای و ساختار درست شورا بازگردد.

در فرایند برجام چین برای پیشبرد گفت و گوها پرتلاش و فعال بوده و در مقاطع حساس پیشنهادهایی برای رسیدن به توافق داشته است در فرایند اجرای برجام چین به تعهداتش پایبند بوده و در نوسازی نیروگاه آب سنگین اراک هم پیشرفت های مثبتی که به رسمیت شناخته شده داشته است».

در تاریخ 8 مه 2018، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

به دنبال تشدید مواضع ضد ایرانی دولت آمریکا و تعلل اروپایی‌ها در اجرای وعده‌ها و تعهدات برجامی آنها، شورای عالی امنیت ملی ایران همزمان با سالروز خروج آمریکا از برجام با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو این توافق اعلام کرد که ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала