آیا دلارهای صادراتی به چرخه اقتصادی برمی‌گردد؟ + فیلم

© Sputnik / Ekaterina Chesnokova /  مراجعه به بانک تصاویر دلار
دلار  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تا کنون، ۲۷ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات، به کشور بازنگشته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، بسته سیاستی نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات سال ۹۹ و رفع تعهدات ایفا نشده سال های ۹۷و ۹۸ تصویب شد. تا کنون، ۲۷ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات، به کشور بازنگشته است. بر اساس این بسته، صادرکنندگان باید  حداقل ۸۰ درصد ارز حاصل از صادرات خود به صورت حواله ارزی در سامانه نیما به ثبت برسانند.

پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ و بازگشت تحریم‌های غیرقانونی و خصمانه دولت آمریکا علیه ملت ایران، صادرات نفتی ایران کاهش یافت. در آن زمان، تصمیم سیاست‌گذار پولی و ارزی کشور بر حمایت از صادرات غیرنفتی و ضرورت بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی بود؛ سیاستی که تا به امروز استمرار داشته و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان فرصت خوبی برای فاصله گرفتن از اقتصاد نفت محور است.

جلوگیری از صادرات تخم‌مرغ به ایران  - اسپوتنیک ایران
جلوگیری از صادرات تخم‌مرغ از ایران

اما در این میان، با توجه به تقویت صادرات غیرنفتی در سال‌های اخیر، متاسفانه برخی از صادرکنندگان متخلف حاضر به بازگرداندن ارز‌های صادراتی به چرخه اقتصادی کشور نبوده اند.

همتی، رئیس کل بانک مرکزی در اینباره گفت:«در دو سال گذشته، حدود ۷۲ میلیارد دلار صادرات انجام شده ـ که نزدیک ۴۵ میلیارد دلار از ارز آن بازگشته است. ۲۷ میلیارد دلار هنوز بازنگشته و امیدواریم صادرکنندگان تا پایان تیرماه شتاب بیشتری بدهند. از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی که ۴۵ میلیارد دلار را آوردند تشکر می‌کنیم و اگر افرادی نیاورند خدمتشان عرض می‌کنم که الان باید صادرکنندگان به وظیفه ملی خود عمل کنند و به نظر من حداقل کار این باشد که سریعتر بیاورند».

تصمیمات و مصوباتی که با نام «بسته سیاستی نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات سال ۱۳۹۹ و رفع تعهدات ایفا نشده سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸» حالا مسیر مشخص و شفاف تری را پیش روی صادرکنندگان می‌گذارد.

​ از یک سو برای صادرکنندگانی که به وظیفه ملی خود عمل کنند، مشوق‌هایی در نظر گرفته شده و در مقابل برای آن دسته از صادرکنندگان متخلف که همچنان به دنبال مخفی شدن و سوءاستفاده از امکانات و منابع کشور هستند، سازوکار قانونی برای برخورد جدی‌تر و مجازات اتخاذ شده است تا هزینه بسیار زیادی از بابت عدم پایبندی به قانون پرداخت کنند و مجبور به بازگشت ارز صادراتی به کشور شوند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала