آیا برجام توانست انتظارات اقتصادی مردم را برآورد؟

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران
علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ربیعی: آمریکایی‌ها نگذاشتند مردم ما از فواید اقتصادی برجام بهره مند شوند و خودشان نیز دچار خسارت زیادی شدند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «مهر»، علی ربیعی سخنگوی دولت اعلام نمود که فشار تحریم‌های آمریکا بر هیچ کشوری تاکنون تحمیل نشده است.

وی در ادامه افزود:« فشار تحریم های آمریکا بر اقتصاد ایران تاکنون بر هیچ کشوری این چنین تحمیل نشده است. هیچ دوره ای مانند این دوره جامعه ما متحول شده نبوده و ضرورت پاسخ اقتصادی و اجتماعی به نیازهای جامعه از ضروریاتی است که شاید در دوره های قبل این چنین نبوده است.

ما در چندین جبهه در عرصه بین المللی فشارهای تحریم، زورگویی‌های آمریکا، مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم آثار کرونا که اقتصادهای بانشاط دنیا را نیز دچار مشکل کرده است امروز روبرو هستیم که بدون تردید عبور موفق و کاستن از مشکلات جامعه با همکاری همه جانبه و هم افزا و درک و فهم مشترک مسائل امکان پذیر است. مقام معظم رهبری مانند همیشه با درک عمیق از مسائل، توصیه های راهگشا برای هم افزایی همه ارکان نظام ارائه کرده اند.

آمریکایی‌ها نگذاشتند مردم ما از فواید اقتصادی برجام بهره مند شوند و خودشان نیز دچار خسارت زیادی شدند. قطعاً نقض برجام نمی‌تواند واقعیتی را تغییر دهد که جمهوری اسلامی ایران با این توافق نشان داد تمام تبلیغاتی که بیش از یک دهه درباره فعالیت صلح‌آمیز هسته ای ایران گوش جهان را کر کرده بود بی اعتبار است.

وزارت خارجه روسیه - اسپوتنیک ایران
وزارت خارجه روسیه به ارزیابی شانس بازگشت به برجام پرداخت

ما ثابت کردیم چیزی برای مخفی کردن نداریم و تمامی جار و جنجال‌ها و تحریم‌هایی که ملت ما را در این مدت آزرده است با نیات سیاسی و برای تامین رضایت رژیم صهیونیستی و جنگ طلبان بهانه جو بوده است. آمریکا با خروج از برجام که اثرات آن قابل مقایسه با خروج آمریکا از سایر توافقات بین المللی نیست، خودش را بی آبرو و منزوی کرده است.

آمریکا با خروج از برجام به چندجانبه گرایی و دیپلماسی بی احترامی کرد. ما برای اینکه حقاقیت دولت آمریکا را برای جهانیان آشکار می کردیم می بایست میلیاردها دلار هزینه می کردیم اما آنها با خروجشان از برجام و عدم پایبندی به دموکراسی و چندجانبه گرایی، این مهم را نشان دادند.

برجام امروز به یک موضوع چالشی در داخل ایالات متحده آمریکا تبدیل شده است. گاهی برای فهم آنچه بدست آورده ای باید به اعترافات بدخواهان نگاه کنیم. برای درک بیشتر از آثار برجام به گزاره ای از ترامپ توجه کنیم که خروج آمریکا از برجام را بزرگترین خدمت به رژیم صهیونیستی دانسته است. البته این توافق به دلیل عدم پایبندی آمریکا نتوانست انتظارات اقتصادی مردم را برآورده کند اما هنوز ارزش یادآوری و توجه به عنوان یک ابتکار همه جانبه و دیپلماتیک که آمریکا در آن سرافکنده و ایران سربلند شد را دارد.

هر کسی در آینده در آمریکا به قدرت برسد برای اینکه اعتبار از دست رفته را به دست بیاورد چاره ای ندارد جز اینکه به میزی که آن را ترک کرده اند، بازگردند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала