اشیا تاریخی ایرانی در راه بازگشت به وطن

© Sputnik / Arina Topolevaاشیا تاریخی ایرانی در راه بازگشت به وطن
اشیا تاریخی ایرانی در راه بازگشت به وطن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سال گذشته پلیس اینترپل اتریش با پلیس ایران تماس گرفت و اطلاع داد تعدادی آثار تاریخی که متعلق به فردی ایرانی بود در صندوق امانات بانکی در اتریش پیدا شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، مدیر کل حقوقی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اعلام این که ۴۰ شی و لوح تاریخی ایران در سفارت ایران در وین قرار دارد، گفت: اشیا تاریخی ایرانی تا پایان تیرماه جاری به ایران بازگشت داده می‌شود.

خواننده رپ کانیه وست در زمان ملاقاتش با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید، سال ۲۰۱۸ - اسپوتنیک ایران
شخصیت های منحصر به فرد با آرزوی ریاست جمهوری

داستان از این قرار بود به دنبال تعمیراتی که در آن بانک انجام شده، به همه‌ مالکان صندوق امانات خود اعلام می‌کنند تا صندوق‌ها را برای انجام اقدامات مورد نیاز تحویل دهند، احتمالا فردِ مالک در آن زمان در اتریش حضور نداشته و آن‌ها مجبورشده‌اند تا خود صندوق امانات را باز کنند و با این وضعیت مواجه شده‌اند. طبق توضیحاتشان این صندوق متعلق به یک تبعه ایرانی ساکن در اتریش است که هویت او نیز مشخص است.

سرانجام جمعه ۲۰ تیر، نماینده ایران در اتریش اعلام کرد بر اساس یک معاضدت قضائی بین دو کشور و با همکاری اینترپل اتریش و پلیس بین‌الملل کشورمان پنجشنبه (۱۹ تیر ماه) این آثار با تشریفات قانونی به نماینده کشورمان در اتریش تحویل داده شد.

ابراهیم شقاقی معاون حقوقی وزارت‌خانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت:  از زمان اعلامِ کشفِ این آثار در صندوق امانات در کشور اتریش پیگیرِ وضعیت آن‌ها بودیم و اداره کل روابط امور بین‌الملل قوه قضاییه و بازپرس پرونده همکاری زیادی با ما در این زمینه داشت تا زودتر به نتیجه برسیم، در واقع در این موضوع تعامل و هماهنگی خوب  بین دستگاهی ـ وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی (اداره کل حقوقی وزارتخانه)، قوه قضاییه (اداره کل روابط بین الملل) و ناجا (اینترپل) ـ باعث شد تا استرداد آثار در کمترین زمان و با مطمئن‌ترین روش انجام شود.

وی در ادامه با تاکید این که هم اکنون آثار در سفارت ایران در وین نگهداری می‌شود گفت: این آثار تحویل سفیر ایران در وین قرار دارد و تا تا پایان ماه به ایران بازگردانده می شود ولی موضوع مهم و اساسی تعیین اصالت آثار است و نمی توان تا پیش از ارزیابی کارشناسان درباره اصالت این آثار نظری داد.

شقاقی گفت: اصالت یا عدم اصالت آثاری تحویل داده شده به ایران، پس از ورود به ایران از سوی کارشناسان میراث فرهنگی وزارتخانه بررسی می‌شود. تا کنون نیز بر اساس تصاویرِ ارسال شده از سوی پلیس اتریش کارشناسان میراث فرهنگی اعلام کرده‌اند که در تعلق آن‌ها به ایران شکی ندارند، اما اعلامِ اصالت را منوط به بررسی آثار به صورت مستقیم و کامل دانسته‌اند.

وی افزود: با صحبت‌هایی که با آقای طالبیان معاونت میراث  فرهنگی وزارت‌خانه انجام دادم به این نتیجه رسیدیم تعیین اصالت آثار کار سخت و زمان بری نیست و کارشناسان می‌توانند در عرض یک روز اصالت این آثار تشخیص دهند.

او با بیان این‌که میراث فرهنگی برای بازگشت این آثار درخواست داده تا آن‌ها از طریق مسیر دیپلماتیک به ایران فرستاده شوند، توضیح می‌دهد: با توجه به تحریم‌ها، در این زمینه مشکل داشتیم، اما از سوی دیگر در گذشته یک تجربه‌ خوب برای بازگشت سر سرباز هخامنشی داشتیم که با تحویل آن به نمایندگی ایران در امریکا، آن اثر تاریخی مستقیم توسط رییس جمهور به کشور برگردانده شد.

وی درباره مالک صندوق گفت: آن صندوق متعلق به مردی میانسال است که هم اکنون به قید وثیقه آزاد است و قرار است او مدارکی که مدعی بر مالکیت آثار را دارد در اختیار دادگاه قرار دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала