چین و ایران به همکاری های تجاری و نظامی نزدیک می شوند

© Depositphotos.com / JaneUKچین و ایران به همکاری های تجاری و نظامی نزدیک می شوند
چین و ایران به همکاری های تجاری و نظامی نزدیک می شوند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
توافق سرمایه گذاری و امنیت می تواند نفوذ چین را در خاورمیانه به طور گسترده گسترش دهد، ایران را به سوی یک خط زندگی اقتصادی سوق دهد و نقاط تقابل جدیدی را با ایالات متحده ایجاد کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از نیویورک تایمز، ایران و چین بی سر و صدا یک همکاری مشارکتی اقتصادی و امنیتی را ترسیم کرده اند که راه را برای میلیاردها دلار سرمایه گذاری چین در انرژی و بخش های دیگر هموار می کند و تلاش های دولت ترامپ برای منزوی کردن دولت ایران به خاطر برنامه های هسته ای و نظامی را به زیر سؤال می برد.

مقام ایرانی، جزئیات توافق نامه جامع و استراتژیک ایران و چین را تشریح کرد - اسپوتنیک ایران
مقام ایرانی، جزئیات توافق نامه جامع و استراتژیک ایران و چین را تشریح کرد

این نشریه درباره این مشارکت مفصل بین ایران و چین که در توافق نامه 18 صفحه ای مشخص شده گفت که حضور چین را در امور بانکی، ارتباط از راه دور، بنادر، راه آهن و ده ها پروژه دیگر را گسترش می دهد. به گفته یک مقام ایرانی و یک معامله گر نفت در عوض، چین به طور منظم و با تخفیف بسیار زیاد به مدت 25 سال آینده از نفت ایران استفاده می کند.

در این سند همچنین به همکاری های عمیق تر در حوزه های نظامی نیز اشاره شده است و به طور بالقوه به چین جای پایی در منطقه ای می دهد که مکانی استراتژیک برای ایالات متحده در چند دهه اخیر بوده است. همچنین همکاری ایران و چین، آموزش‌ها و رزمایش‌های مشترک، تحقیقات مشترک و توسعه تسلیحات و اشتراک‌گذاری اطلاعات میان دو کشور برای مبارزه با «نبرد بی‌وقفه با تروریسم، قاچاق انسان و مواد مخدر و جرایم مرزی» افزایش می‌یابد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، هفته گذشته گفت كه این مشاركت- كه برای اولین بار توسط شی جین پینگ در سفر به ایران در سال 2016 پیشنهاد شده بود- در كابینه رئیس جمهور حسن روحانی در ماه ژوئن تایید شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала