گزارش و تحلیل

واکسن های پیش رس کووید به خوبی آزمایش نشده اند

© Sputnik / Maksim Bogodvid /  مراجعه به بانک تصاویر واکسن های پیش رس کووید به خوبی آزمایش نشده اند
واکسن های پیش رس کووید به خوبی آزمایش نشده اند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بازه زمانی واقعی که برای دستیابی به یک واکسن در زمینه بیماری های عفونی ذکر می شود بازه ای حدود ۵ الی ۱۰ سال است، بنابراین تولید زودهنگام واکسن و ازمایش بر روی انسان حتی ممکن است ریسک و خطرات زیادی را هم داشته باشد.

آقای دکتر احسان مصطفوی اپیدمیولوژیست، استاد تمام و عضو هیئت علمی انستیتو پاستور ایران درباره اپیدمی کرونا در سطح ایران و جهان در لایو اینستاگرام به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

چیزی که امروز از آن به نام كوويد يا کرونا ویروس یاد می‌ شود بیماری با علائم تنفسی بود که دسامبر ۲۰۱۹ از ووهان چین آغاز شد، پس از گذشت ۴ ماه و نیم از ورود این بیماری به کشور ما بیش از حدود ۲۵۰ هزار مورد ابتلا و ۱۲ هزار مورد مرگ بر اساس آمار رسمی ثبت شده است برخی کشورها مانند کشورهای اروپایی روند نزولی را در ابتلا به این بیماری طی می‌ کند و برخی کشورها مانند کشورهای آمریکایی و خاورمیانه اکنون روند صعودی ابتلا را طی می کنند.

خطرات ابتلا به ویروس کرونا در هواپیما
 - اسپوتنیک ایران
خطرات ابتلا به ویروس کرونا در هواپیما

دکتر احسان مصطفوی درباره روش ایمنی گله ای که در برخی از کشورها از آن استفاده شد بیان کرد:

موضوع ایمنی گله ای که در آن با مصون شدن درصدی از جامعه مواجه می شویم عموما برای واکسیناسیون مطرح می شود به این مفهوم که برای مصون کردن یک جامعه از ابتلا به بیماری نیازی نیست که تمام افراد یک جمعیت واکسینه شوند بلکه درصدی از آنها که در هر بیماری متفاوت است با استفاده از واکسن می توانند چرخه انتقال را متوقف کنند.

اما در رابطه با بیماری کووید ۱۹ ابتدا این موضوع میان سیاستمداران انگلستان و پس از آن کشور سوئد مطرح شد که هر دو کشور اعلام کردند اقدامی اشتباه است چرا که ایمنی گله ای در بیماری کووید ۱۹ به معنای ابتلای تعداد بسیار زیادی از انسانها به این بیماری می باشد. 

در نتیجه آن تعداد مرگ و میر و آمار تلفات افزایش چشمگیری خواهد داشت و به تبع آن ظرفیت بیمارستانی بسیار زیادی نیاز است البته که هنوز اثبات نشده ابتلا به بیماری مصونیت نسبی ایجاد می کند یا خیر و اینکه این مصونیت تا چه مدت زمان پایدار خواهد بود.

رئیس مرکز بیماریهای نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران درباره علائم جدید ویروس کرونا به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

البته که ویروس کرونا نیز مانند دیگر ویروس‌ ها جهش هایی را داشته اما تغییر علائم بالینی بیماری بیشتر به علت گسترش دانش ما در رابطه با بیماری است و هیچ فرضیه ثابت شده مبنی بر ظهور علائم جدید بر اثر جهش های ژنتیکی بیماری وجود ندارد، بلکه ویروس بر اثر جهش ژنتیکی اثر مسری بودن خود را تقویت کرده و فراگیرتر شده.

کرونا در عربستان؛ ثبت نزدیک به ۳ هزار مورد جدید ابتلا - اسپوتنیک ایران
کرونا در عربستان؛ ثبت نزدیک به ۳ هزار مورد جدید ابتلا

دکتر احسان مصطفوی استاد انستیتیو پاستور ایران با تأکید بر اینکه تاکنون جهان به جمع‌ بندی برای دستیابی به واکسن یا درمانی مربوط به کرونا نرسیده  اظهار داشت:

حتی اگر جامعه جهانی به این اجماع نظر برسد که تولید واکسن به زودی که آن هم به مفهوم حدود یک سال و نیم دیگر است رخ می ‌دهد کماکان موضوع تولید انبوه آن در حدی که پاسخگوی نیاز جهان باشد مطرح می شود.

وی در ادامه افزود:بازه زمانی واقعی که برای دستیابی به یک واکسن در زمینه بیماری های عفونی ذکر می شود بازه ای حدود ۵ الی ۱۰ سال است، بنابراین وقتی صحبت از تولید احتمالی واکسن کرونا در حدود یک تا یک و نیم سال دیگر می کنیم یعنی شرکت های واکسن ساز باید ریسک مالی و خطرات بیشتری را در مقایسه با زمان بندی معمول تولید واکسن بپذیرند.

اسپوتنیک توجه شما را به گفتگوی کامل خبرنگار اسپوتنیک با دکتر احسان مصطفوی در صفحه اینستاگرام دعوت می کند:

View this post on Instagram

A post shared by Sputnik Iran (@sputnik_ir) on

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала