واکنش اردوغان به عقاید کشورهای دیگر در رابطه با تغییر مقام ایاصوفیه

© REUTERS / Presidential Palace/Yasin Bulbulاردوغان
اردوغان  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اردوغان: عقاید کشورها، تأثیری بر قصد مقامات برای تغییر مقام مسجد ایاصوفیه نخواهد گذاشت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری «آناتولی»، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در واکنش نسبت به اظهارنظر کشورهای دیگر در خصوص تغییر مقام عمارت ایاصوفیه اظهار داشت که عقاید آنها بر تصمیم مقامات ترکیه در اینباره بی‌تأثیر خواهد بود.

وی در ادامه گفت:« مقامات ترکیه با اتکا بر خواست مردم، تصمیم گرفتند مقام عمارت ایاصوفیه از موزه به مسجد را تغییر بدهند. عقیده دیگر کشورها نمی‌تواند بر تصمیم ما تأثیر بگذارد».

واکنش کاربران ایرانی به تبدیل شدن ایاصوفیه به مسجد  - اسپوتنیک ایران
واکنش کاربران ایرانی به تبدیل شدن ایاصوفیه به مسجد

شایان ذکر است که شورای دولتی ترکیه اجازه تبديل عمارت اياصوفيه از موزه به مسجد را صادر نمود. اين محل از سال 1934 تا کنون به عنوان موزه شناخته شده بود.

وزیر امور خارجه ترکیه پیش از این اظهار داشت كه كشور وی حق دارد وضعیت کلیسای جامع را تغییر دهد و آن را به مسجد تبدیل كند، بدون آنكه نظر سایر كشورها را در نظر بگیرد.

ايا صوفیه در 27 دسامبر 537 به عنوان کلیسا افتتاح شد. کلیسای جامع بیش از هزار سال بزرگترین معبد جهان مسیحی بوده است. پس از آن که عثمانی ها قسطنطنیه و سقوط امپراتوری بیزانس را در سال 1453 به دست گرفتند، کلیسای جامع به مسجد تبدیل شد، اما از سال 1934 این بنا با حکم بنیانگذار دولت مدرن ترکیه، کمال آتاتورک، به موزه تبدیل شد و در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала