گزارش و تحلیل

ماجرای انفجارهای اخیر در ایران

© REUTERS / WANA NEWS AGENCYماجرای انفجارهای اخیر در ایران
ماجرای انفجارهای اخیر در ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در چند هفته اخیر، اخبار زیادی درباره انفجارهایی در ایران منتشر شد که برخی از آنها به خاطر سهل انگاری، برخی مشکوک و برخی دیگر نیز تکذیب شدند.

در زیر به بررسی چند حادثه مهم که اخیرا رخ داده می پردازیم:

انفجار در غرب استان تهران: 20 تیرماه 1399 برخی از کاربران فضای مجازی از شنیده شدن صدای انفجار در غرب استان تهران و مناطق گرمدره و شهر قدس خبر دادند و گفتند که پس از این حادثه برق منطقه نیز قطع شده است. اما هیچ منبع رسمی ایرانی و حتی مردم منطقه این خبر را تایید نکرده و فقط قطعی چند دقیقه ای برق داشته اند. برخی از کاربران در شبکه های اجتماعی تصاویری را منتشر کردند و نوشتند که این تصاویر مربوط به این حادثه می باشد ولی خبرگزاری فارس در این رابطه اعلام کرد که تصاویر منتشر شده مربوط به حمله اسرائیل به نوار غزه است و با این حادثه ارتباطی ندارند. لیلا واثقی، فرماندار قدس نیز با تکذیب این خبر گفت: هیچ انفجاری در شهرقدس و حتی گرمدره اتفاق نیفتاده و قطعی برق مربوط به روبروی بیمارستان 12 بهمن در ساعت 22 شب گذشته به مدت 5 دقیقه بوده است. هیچ یک از نهادهای امنیتی صدای انفجار را در قدس و گرمدره تایید نمی‌کنند و خبرهای منتشر شده شایعه بوده است.

شایعه انفجار در غرب تهران و تکذیب آن  - اسپوتنیک ایران
شایعه انفجار در غرب تهران و تکذیب آن

انفجار در منطقه کهریزک: 17 تیرماه 1399 صدای انفجار مهیبی در منطقه کهریزک تهران شنیده شده و سبب وحشت اهالی این ناحیه شد. امین بابایی، بخشدار کهریزک با اشاره به حادثه انفجار در محدوده باقرشهر گفت: این حادثه به خاطر سهل انگاری در پر کردن کپسول‌های اکسیژن و به تبع آن انفجار این کپسول ها در یکی از کارگاه‌های صنعتی این محدوده رخ داد. وی افزود: این کارگاه در کنار مجموعه سایپاپرس قرار دارد که دیوارهای این مجموعه تخریب شده و به خود کارگاه نیز آسیب وارد شده است. بخشدار کهریزک با بیان اینکه این حادثه در ساعت 3:20 بامداد رخ داده است، گفت: در پی این حادثه 2 نفر جان باختند و چند نفر هم مجروح شدند.

مقامات ایرانی وقوع انفجار در تاسیسات هسته‌ای یزد را تکذیب کردند - اسپوتنیک ایران
مقامات ایران وقوع انفجار در تاسیسات هسته‌ای یزد را تکذیب کردند

انفجار در سایت هسته‌ای در یزد: 17 تیرماه 1399 برخی از رسانه ها خبری مبنی بر وقوع انفجار در سایت هسته‌ای شهید داریوش رضایی‌نژاد در یزد را منتشر کردند. سازمان انرژی اتمی ایران وقوع انفجار در این سایت را تکذیب و اعلام کرد: هیچ حادثه‌ای در این مجتمع هسته‌ای رخ نداده است و عکس‌های انتشار یافته ماهواره‌ای نیز مربوط به این مجتمع نیست. این سازمان در ادامه افزود: "در پی انتشار ادعای کذب عناصر ضد انقلاب در رسانه‌ها مبنی بر وقوع انفجار در مجتمع هسته‌ای شهید رضایی نژاد اردکان در استان یزد، به آگاهی می‌رساند هیچ حادثه‌ای در این مجتمع هسته‌ای رخ نداده است و ادعای عناصر ضد انقلاب در خارج کشور به منظور همراهی با رژیم تروریست و جنگ‌طلب صهیونیستی و در راستای فضاسازی رسانه‌ای، ایجاد ناامیدی و همراهی با فشار حداکثری شیطان بزرگ به ملت سربلند ایران اسلامی است."

اظهارت وزیر خارجه اسرائیل درباره حادثه نطنز - اسپوتنیک ایران
اظهارت وزیر خارجه اسرائیل درباره حادثه نطنز

انفجار در تأسیسات هسته‌ای نطنز: 12 تیر 1399 در تأسیسات هسته‌ای نطنز آتش سوزی و انفجار رخ داد. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران از وقوع حادثه در یکی از سوله‌های در حال تکمیل در محوطه باز سایت نطنز خبر داد و گفت: بامداد امروز به‌دنبال وقوع حادثه‌ای که چگونگی آن در دست بررسی است، یکی از سوله های در دست احداث در محوطه باز سایت نطنز دچار آسیب شد، ولی هیچ تلفات جانی نداشت و به فعالیت های مجموعه لطمه ای وارد نکرد. گابی اشکنازی، وزیر خارجه اسرائیل در پاسخ به سوالی درباره حادثه آتش‌سوزی در سایت نطنز گفت سیاست همیشگی اسرائیل ممانعت از دست‌یابی ایران به توانایی‌های هسته‌ای است و بهتر است درباره اقداماتی که انجام می‌دهیم صحبتی نکنیم.

علت آتش سوزی سینا اطهر چه بود؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
علت آتش سوزی سینا اطهر چه بود؟

آتش سوزی و انفجار در درمانگاه "سینا اطهر": در 10 تیرماه 1399 آتش سوزی و انفجار در درمانگاه "سینا اطهر" در خیابان شریعتی رخ داد. منصور درجاتی، مدیرکل مدیریت بحران استان تهران در مصاحبه ای با ایرنا درباره علت حادثه گفت: در فضای مجازی گمانه‌زنی‌های مختلفی در خصوص علت حادثه بیمارستان سینای اطهر اعلام می‌شود در حالی که نشت گاز و اتصال برق علت این حادثه نبوده است. وی افزود در مورد حادثه شب گذشته هر نوع کاستی و کمبودی به خود ساختمان بر می‌گردد چون تجمع کپسول‌‎های اکسیژن و نگهداری نامناسب آنها حادثه‌ساز شده است. حادثه آتش‌سوزی و انفجار کلینیک سینای اطهر در خیابان شریعتی تهران به کشته شدن 19 نفر و مصدومیت 14 نفر منجر شد. این حادثه شامگاه سه‌شنبه رخ داد و کانال سازمان نظام پزشکی نیز اعلام کرد که بیش از نیمی از جان‌باختگان متعلق به پزشکان و کادر اتاق عمل است. مهار این آتش‌سوزی با استفاده از تجهیزات جدید آتش‌نشانی از جمله نردبان‌های بلند و در سایه تجربه و ایثار آتش‌نشانان، حدود 2 ساعت به طول انجامید و با وجود دو مورد انفجار در دقایق اولیه، از سرایت آتش به سایر ساختمان‌های منطقه جلوگیری شد.

انفجار بزرگ در تهران و توضیحات وزارت دفاع ایران درباره این حادثه + ویدئو - اسپوتنیک ایران
انفجار بزرگ در تهران و توضیحات وزارت دفاع ایران درباره این حادثه + ویدئو

انفجار در منطقه پارچین: در 5 تیرماه 1399 برخی از ساکنان شرق تهران از شنیدن صدای انفجار در منطقه پارچین و مشاهده نور نارنجی در آسمان خبر دادند. امیر داود عبدی، سخنگوی وزارت دفاع ایران درخصوص انفجار در نزدیکی یکی از مراکز متعلق به وزارت دفاع در شرق تهران گفت: اتفاقی که در ساعات پایانی 5 تیرماه 1399 در جنوب شرقی تهران رخ داد به دلیل نشست مخازن گازی بود که در منطقه عمومی پارچین رخ داد و عامل انفجار و شعله ور شدن آتش شد و آتش نیز توسط نیروهای اطفای حریق کنترل شده محل وقوع این حادثه منطقه مسکونی نیست و یک منطقه تپه مانندی است که این اتفاق آنجا رخ داد و خدا را شکر می‌کنیم که آسیبی به کسی وارد نشده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала