طرح 2 فوریتی ساخت 6 میلیون مسکن در ایران

© Sputnik / Arina Topolevaطرح 2 فوریتی ساخت 6 میلیون مسکن در ایران
طرح 2 فوریتی ساخت 6 میلیون مسکن در ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عضو کمیسیون عمران مجلس ایران از تصویب طرح 2فوریتی ساخت 6میلیون مسکن با تامین 60درصد هزینه با وام دولت و زمین رایگان خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس ایران گفت: در جلسات کمیسیون عمران مقرر شد که طرحی تحت عنوان "طرح پیشنهادی ماده واحده دو فوریتی به منظور تحقق جهش تولید با رونق ساخت و ساز مسکن شهری و روستایی" برای 6 سال آینده بخش مسکن تهیه و تدوین شود تا بتوانیم مسکن را به عنوان یک کالای مصرفی خانوارهای ایرانی تامین کنیم. برای عملیاتی شدن این برنامه 100 درصد نیازهای شهرهای مختلف و کلانشهرها متفاوت است و برای هر کدام از این ها باید یک سناریو متفاوت در نظر گرفته شود.

کارشناس ایرانی: قیمت مسکن در کشور قطعا کاهش می‌یابد - اسپوتنیک ایران
کارشناس ایرانی: قیمت مسکن در کشور قطعا کاهش می‌یابد

شاکری با بیان این که هفته آینده پیش نویس نهایی این طرح  تهیه و به مجلس ارائه می شود، اظهار کرد: این طرح بر سه محور «تسهیلات ارزان قیمت»، «زمین ارزان قیمت» و «کاهش هزینه و زمان تمام اجزای مربوط به ساخت و ساز» استوار است.

عضو کمیسیون عمران مجلس ایران گفت: در بحث زمین و تسهیلات ارزان قیمت باید افراد با درآمدهای مختلف بتوانند صاحب مسکن شوند. اسم اینها را فاقدین مسکن بگذاریم مانند خانوارهای با درآمد کم، زوجین جوان، بازنشستگان، طلاب، دانشجویان متاهل، کارگران، ایثارگران، خانوادهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و... باید برای خانه دار شدن توانمند شوند. 

شاکری در خصوص جزئیات طرح مسکن استیجاری گفت: در بحث خرید تسهیلات برای تملک مسکن اعطا می شود، در طرح استیجاری تسهیلات برای ودیعه اجاره پرداخت خواهد شد. تسهیلات به صورت قرض به مستأجران داده می شود و تا مدت یک سال این وام پیش آنها می ماند و یک سود کم در نظر گرفته شده است. چنانچه در واحد اجاره بیش از یکسال بمانند تسهیلات همچنان نزد آنها می ماند اما در صورتیکه جابجا شوند تسهیلات به مالک دیگر منتقل می شود.

وی در ادامه با بیان این که برای خانه های خالی در سال اول 50 درصد ارزش روز اجاره ملک به عنوان مالیات دریافت خواهد شد، اظهار کرد: سال دوم معادل 100 درصد ارزش روز اجاره ملک، سال سوم 150 درصد و از سال چهارم به بعد 200 درصد مالیات از مالکان خانه های خالی دریافت خواهد شد. بازدارندگی این طرح به شدت افزایش یافته است و خانه های خالی با این مالیات به چرخه عرضه وارد خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала