رأی مخالف روسیه و ایران به تصمیم سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در باره سوریه

© AFP 2023 / Lex van Lieshout سازمان منع تسلیحات شیمیایی
 سازمان منع تسلیحات شیمیایی  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سازمان منع سلاح‌های شیمیایی به سوریه یک مهلت 90 روزه برای حل و فصل مسائل مرتبط با کاربرد سلاح شیمیایی داد.

به گزارش اسپوتنیک با استناد به دفتر مطبوعاتی سازمان نامبرده، شورای اجرایی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی یک مهلت 90 روزه برای حل و فصل مسائل مرتبط با کاربرد سلاح شیمیایی به سوریه داد.

در سند سازمان منع سلاح‌های شیمیایی آمده است:«برای روشن‌شدن این موضوع مطابق با کنوانسیون مربوط به منع سلاح شیمایی، سوریه باید طی 90 روز در باره محل تولید سلاح شیمیایی که در حملات شهر الطامنه سوریه در روزهای 24،25،30 ماه مارس رخ داد، تمام سلاح های شیمیایی موجود در زمان حاضر اطلاع بدهد و تمام سوالات مربوط به ذخایر اولیه مواد سمی و برنامه تولید آن‌ها را حل و فصل کند.

انهدام باند قاچاق سلاح و مهمات در ایران  - اسپوتنیک ایران
انهدام باند قاچاق سلاح و مهمات در ایران

افزون برآن، شورای اجرایی سازمان منع سلاح شیمیایی مقرر کرد که  فرناندو آریاس دبیر کل سازمان باید طی 100 روز گزارش مربوطه را ارایه بدهد. اگر سوریه تمام مطالبات را اجرا نکند،شورا قصد دارد به کنفرانس کشورهای عضو پیشنهاد کند دست به اقدامات ضروری در رابطه با آن کشور بزنند.

بیست و نه کشور عضو از این پیشنهاد حمایت کردند. 9 کشور از دادن رأی خودداری کردند و روسیه، ایران و چین به این تصمیم رأی مخالف دادند. الکساندر شولگین  نماینده روسیه در سازمان نامبرده متذکر شد که این تصمیم ضد سوریه باعث تأسف می شود و به سیاسی شدن بیشتر این سازمان منجر خواهد شد. به عقیده وی، نتیجه رأیگیری از طریق کارزار فشار، ارعاب و رشوه بدست آمده که توسط فعالان غربی به رهبری ایالات متحده آمریکا آغاز شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала