حکم دیوان عالی آمریکا در باره افشای اسناد مالی ترامپ

© AFP 2023 / Brendan Smialowskiدیوان عالی آمریکا
دیوان عالی آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ترامپ حکم دیوان عالی کشور را سیاسی و در رابطه با خود و دولتش، اقدامی نادرست دانست.

به گزارش اسپوتنیک با استناد به اسناد دیوان عالی آمریکا، این نهاد حکم ارایه اسناد مالی ترامپ به دادگاه نیویورک را صادر کرد.

دیوان عالی آمریکا عصر پنجشنبه (9 ماه ژوئیه) در حکمی اعلام کرد که دادستان های نیویورک که در حال تحقیق درباره اموال دونالد ترامپ رییس جمهوری این کشور هستند، می‌توانند به اسناد و اظهارنامه‌های مالیاتی او دسترسی داشته باشند.

دیوان عالی آمریکا در عین حال از ارایه دسترسی مشابه به سه کمیته مجلس نمایندگان آمریکا که خواستار در اختیار داشتن اسناد مالیاتی ترامپ بودند، خودداری کرد.

پیشتر در سند منتشره نامبرده آمده بود:«دادگاه اعلام می کند که حکم دادگاه های دیگر باعث نگرانی در خصوص شکاف قدرت نشده است و به این دلیل دیوان تصمیم دادگاه تجدیدنظر را لغو می کند و پرونده را برای بررسی مجدد ارسال می کند».

مدتی قبل، دادستان منطقه‌ای منهتن در شهر نیویورک اعلام کرد که احتمال دارد اظهارنامه‌های مالیاتی ترامپ منتشر شده و در اختیار عموم قرار گیرد،اما مشخص نکرده بود که این اتفاق تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر بیافتد.

تهدید ترامپ به کاهش بودجه مدارس امریکا  - اسپوتنیک ایران
تهدید ترامپ به کاهش بودجه مدارس امریکا

درخواست ارایه اسناد مالی ترامپ از سوی  دمکرات ها در کنگره مطرح شد. آنها روی آن حساب می‌کنند که بتوانند تخلفاتی در اسناد مالیاتی ترامپ پیدا کنند. ترامپ طی سالهای طولانی به عنوان تاجر و مجری  تلویزیونی معروف بود و قبل از انتخابات سال 2016، وارد سیاست شد.

دونالد ترامپ با تفسیر حکم دادگاه در باره اسناد مالیاتی خود گفت که به مبارزه برای حفظ مصونیت اسناد مالی خود ادامه خواهد داد و حکم دیوان عالی کشور را سیاسی و در رابطه با خود و دولتش، اقدامی نادرست دانست.

ترامپ در توییتر نوشت:« دیوان عالی پرونده را به دادگاه پایین‌تر برگرداند. بررسی این پرونده ادامه دارد.  این یک فرایند سیاسی‌شده دادگاهی است. من در شکار «مولری» جادوگران (بازرسی پرونده «دخالت روسیه در انتخابات آمریکا  و «ارتباط» ترامپ با مسکو که توسط دادستان ویژه روبرت مولر بررسی می شد) و دیگر «نبردها» پیروز شدم و حالا باید مبارزه را در نیویورک فاسد سیاسی ادامه بدهم».

​ترامپ، نخستین رییس جمهوری پس از ریچارد نیکسون رییس جمهوری سال‌های ۱۹۷۰میلادی آمریکاست که از انتشار اظهارنامه‌های مالیاتی‌اش خودداری کرده است. این مسأله، به گمانه‌زنی‌ها در مورد ارزش واقعی دارایی‌های وی دامن زده است.

نمایندگان دموکرات از زمان در اختیار گرفتن کنترل مجلس نمایندگان آمریکا مشتاق بوده‌اند اسناد مالی ترامپ را دریافت و بررسی کنند.

نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا به طور معمول اظهارنامه مالیاتی خود را در طول مبارزات انتخاباتی منتشر می‌کنند اما ترامپ از دوران کارزار انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ به بهانه‌های مختلف، از انتشار این اسناد خودداری کرده است. او همچنین پس از حضور در کاخ سفید، برای انتشار و ارائه این اسناد و دیگر مدارک مالی خود به مجلس نمایندگان مانع‌تراشی کرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала