پمپئو از توقیف محموله سلاح های ایرانی برای حوثی‌ها خبر داد

© AFP 2023 / Getty Images / Zach Gibsonپمپئو از توقیف محموله سلاح های ایرانی برای حوثی‌ها خبر داد
پمپئو از توقیف محموله سلاح های ایرانی برای حوثی‌ها خبر داد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر خارجه ایالات متحده، مایک پمپئو از توقیف یک محموله اسلحه ارسالی از ایران برای حوثی‌های یمن خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک، وزیر امور خارجه آمریكا، مایک پمپئو گفت: " ایالات متحده بار دیگر سلاح های ایرانی را كه برای شورشیان حوثی یمنی ارسال شده بود، رهگیری كرد.

مایک پمپئو در یک کنفرانس رسانه‌ای گفت: "ما بار دیگر از ارسال سلاح برای حوثی‌ها جلوگیری کردیم: در تاریخ 28 ژوئن، ایالات متحده و نیروهای هم پیمان یک کشتی در نزدیکی سواحل یمن را با یک محموله شامل 200 نارنجک انداز، بیش از 1700 تفنگ تهاجمی کلاشنیکوف، 21 موشک سطح به هوا، چندین موشک ضد تانک و سایر سلاح ها و موشک های پیشرفته توقیف کردند. "

کاظم جلالی، سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه - اسپوتنیک ایران
سفیر ایران: تمدید تحریم تسلیحاتی آمریکا علیه ایران، به معنای مرگ برجام خواهد بود

پومپئو افزود: " شورای امنیت سازمان ملل متحد برای جلوگیری از درگیری بیشتر در منطقه باید تحریم علیه ایران را گسترش دهد. هیچ فرد جدی نمی تواند باور داشته باشد که ایران سلاح های دریافت شده خود را برای اهداف صلح آمیز استفاده خواهد کرد."

ایران و شش مذاکره کننده بین المللی در ژوئیه 2015 به توافق رسیدند تا مشکل دیرینه برنامه هسته‌ای ایران را برطرف کنند. مذاکرات چند ماهه با تصویب یک برنامه اقدام جامع مشترک  به پایان رسید، اجرای آن به طور کامل تحریم های اقتصادی و مالی اعمال شده در گذشته توسط شورای امنیت سازمان ملل، ایالات متحده و اتحادیه اروپا را باید از میان برمی‌داشت.

در این توافقنامه همچنین شرط شده است كه تحریم تسلیحاتی ظرف مدت 5 سال از ایران برداشته شود، تحویل تسلیحات زودتر از این و با اجازه شورای امنیت سازمان ملل امكان‌پذیر است. این توافق‌نامه به شکل اصلی خود حتی سه سال دوام نیاورد: در ماه مه 2018، ایالات متحده خروج یک جانبه از آن و اعاده تحریم های شدید علیه تهران را اعلام کرد. با این وجود، از آنجا که فقط ایالات متحده رسماً از این توافق خارج شد، بقیه شرکت کنندگان آن باید از لغو تحریم تسلیحاتی پیروی کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала