پاسخ چین به درخواست مذاکره آمریکا درباره تسلیحات هسته ای

© Sputnik / Anton Denisovپاسخ چین به درخواست مذاکره آمریکا درباره تسلیحات هسته ای
پاسخ چین به درخواست مذاکره آمریکا درباره تسلیحات هسته ای  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فو زونگ ، مدیر اداره کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه چین اعلام کرد زرادخانه هسته ای ایالات متحده بسیار بزرگتر از چین است و واشنگتن قصد دارد این فاصله را بازهم بیشتر کند.

به گزارش اسپوتنیک، وی در یک کنفرانس خبری ضمن بیان این مطلب گفت: " می خواهم یک رقم را بیان کنم. زرادخانه هسته ای آمریکا از حدود 5،800 تا 6،000 کلاهک تشکیل شده ، که 20 برابر زرادخانه هسته ای چین است. این رقم طبق اطلاعات ارائه شده توسط موسسات تحلیلی شناخته شده بین المللی است."

فو زونگ تأکید کرد که ایالات متحده به خوبی از این امر آگاه است.

چین به دنبال رسیدن به برابری اتمی با روسیه و آمریکا
 - اسپوتنیک ایران
چین به دنبال رسیدن به برابری اتمی با روسیه و آمریکا

دیپلمات چینی خاطرنشان ساخت: "ایالات متحده قصد دارد در ده سال آینده 500 میلیارد دلار و در 30 سال آینده 1.2 ر بیلیارد دلار سرمایه گذاری کند. درخواست از چین برای شرکت در مذاکرات به اصطلاح سه جانبه چیزی به جز بهانه ای برای باز کردن دستهای خود برای دستیابی به برتری نظامی نیست."

وی در عین حال متذکر شد كه امتناع چین از مشاركت در این مذاكرات به معنای خروج این کشور  از روند بین المللی خلع سلاح هسته ای نیست.

معاهده کاهش تسلیحات ستراتژیک تهاجمی (استارت نو ) که در سال 2010 امضا شد ، یگانه توافقنامه  متبر روسیه و ایالات متحده برای محدود کردن قدرت نظامی است. اعتبار این پیمان در فوریه 2021 منقضی می شود و واشنگتن تا به حال اعلام نکرد که آیا قصد تمدید آنرا دارد یا خیر.

رهبر آمریكا دونالد ترامپ بارها و بارها درباره تمایل خود به تهیه یك سند سه جانبه جدید بین روسیه ، چین و ایالات متحده صحبت كرده است. در پکن این ایده رد شد. به نوبه خود ، مسکو طرفدار تمدید بدون پیش شرط پیمان استارت نو است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала