گزارش و تحلیل

با علایم یا بدون علایم؛ کرونا سرایت می کند

CC BY 2.0 / NIAID-RML / Novel Coronavirus SARS-CoV-2با علایم یا بدون علایم؛ کرونا سرایت می کند
با علایم یا بدون علایم؛ کرونا سرایت می کند  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دانشمندان هنوز نمی توانند با اطمینان جواب بدهند که چگونه ناقلان بدون علامت کرونا بر گسترش عفونت تأثیر می گذارند.

اسپوتنیک - ناقلان بدون علایم کرونا به همان اندازه که مبتلایان با علامت، سایر افراد را آلوده می کنند.

روزنامه ال پایس اسپانیا می نویسد: با وجود اینکه بیماری همه گیر کووید-19 برای چندین ماه ادامه دارد، دانشمندان هنوز نمی توانند با اطمینان جواب بدهند که چگونه ناقلان بدون علامت کرونا بر گسترش عفونت تأثیر می گذارند.

طبق مطالعه ای که توسط امپریال کالج لندن انجام شده است، بیماران بدون علامت و کسانی که هنوز علایم ایجاد نکرده اند به میزان قابل توجهی در شیوع بیماری نقش دارند. مقامات بهداشتی همچنان نقش آنها را در گسترش عفونت ویروس کرونا پایین می آورند.

کرونا  - اسپوتنیک ایران
ناقلان اصلی کروناویروس چه کسانی هستند؟

این روزنامه می افزاید: تشخیص ویروسی که ناقلان آن علایمی نداشته باشند بسیار دشوارتر است و بنابراین مهار آن دشوارتر است. اگرچه بسیاری از دانشمندان تقریباً متفق القول هستند که بیماران بدون علامت می توانند ویروس را گسترش دهند، اما هنوز هم در مورد تأثیر مبتلایان بدون علامت بر مقیاس بیماری همه گیر شک و تردید وجود دارد. طبق مطالعه جدیدی که در کمون ایتالیایی (جامعه شهری) وو اوگانئو در نزدیکی ونیز انجام شده است، دانشمندان دانشگاه پادو و کالج امپریال لندن به این نتیجه رسیدند که چنین بیمارانی نقش مهمی در انتقال ویروس جدید کرونا دارند.

نتایج این مطالعه در مجله  Nature منتشر شده است. در آن آمده است: حدود 3200 نفر در این کمون کوچک در منطقه ونیز زندگی می کنند. در 21 فوریه بود که اولین مرگ از کووید-19 در ایتالیا ثبت شد. در نتیجه، یک رژیم خود انزوا به مدت 14 روز وضع شد. در این دوره دانشمندان توانستند تقریباً از همه ساكنان كمون وو تست بگیرند، (در ابتدا 86٪  و در نهایت 72٪ تست شدند). با حداکثر دقت، نحوه شیوع ویروس تعیین شد: در روزهای اول، 2.6٪ از جمعیت آلوده شدند. دو هفته بعد، این شاخص به 1.2٪ (29 نفر) کاهش یافت. پزشکانی شرکت کننده در این مطالعه تأکید می کنند که ترکیبی از آزمایش های انجام شده، جداسازی افراد آلوده و رعایت رژیم قرنطینه در واقع باعث توقف شیوع این بیماری شده است. علاوه بر این، آنها خاطرنشان می كنند كه تقریباً 40٪ از افراد آلوده هیچ علامتی ندارند و این شاخص در طول كل دوره تقریباً بدون تغییر باقی مانده است. این رقم مطابق با مدل هایی است که قبلاً در هنگ کنگ، سنگاپور و چین تست شده بودند، براساس آنها از 30 تا 60 درصد از تعداد کل آلوده شدگان علایم واضحی ندارند.

ناقلِان اصلی ویروس کرونا فاقد علامت هستند - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ناقلِان اصلی ویروس کرونا فاقد علامت هستند

استاد دانشکده پزشکی مولکولی دانشگاه Padua و دانشکده علوم بیولوژیکی کالج امپریال ، نویسنده اصلی مقاله در مجله Nature ، خانم آندره ا  کریسانتی اظهار می کند: "علیرغم شیوع غیرقابل تصور و فراگیر، این بیماری را می توان کنترل کرد. مطالعه ما ثابت می کند که اگر همه شهروندان، تست انجام دهند، صرف نظر از اینکه علایم دارند یا نه ، می توان با موفقیت شیوع بیماری را کنترل کرده و کنترل را حفظ کرد."

کرونا ویروس جدید در هیچ کودکی زیر 10 سال تشخیص داده نشد، با وجود این که بسیاری از آنها در خانواده هایی زندگی می کردند که افراد آلوده در آن وجود دارند. دکتر خانم ایلاریا دوریگاتی از کالج امپریال لندن خاطرنشان می کند: "هنوز هم سوالات زیادی در مورد انتقال ویروس کووید-19 وجود دارد که حل نشده است. به عنوان مثال، کودکان چه نقشی دارند و ناقلان بدون علامت چه تاثیری در زنجیره های عفونت دارند. یافتن پاسخ به این سؤالات بسیار مهم است."  

بدون معیارهای واضح

اکثر مقامات بهداشتی در گزارش های خود از خطر انتقال ویروس از سوی بیماران بدون علامت دست کم گرفته اند و این باعث انتقاد توسط جامعه علمی شد. چند هفته پیش، خانم ماریا ون کرکهوه رئیس واحد مبارزه با بیماری های نوظهور سازمان جهانی بهداشت گفت: براساس اطلاعاتی که داریم به نظر می رسد انتقال عفونت از فردی که علائمی ندارد به ندرت می تواند بیماری را به فرد دیگری منتقل کند. روز بعد، او به "سوء تفاهم" اشاره کرد و توضیح داد که "کار برای جمع آوری اطلاعات" در حال انجام است.

سازمان جهانی بهداشت، گسترش کرونا بخاطر بیماران بدون علامت را رد کرد - اسپوتنیک ایران
سازمان جهانی بهداشت، گسترش کرونا بخاطر بیماران بدون علامت را رد کرد

وقتی چند روز پیش، از فرناندو سیمون، اپیدمیولوژیست اسپانیایی، در مورد شیوع کووید- 19 در اسپانیا در هفته‌های اخیر سؤال شد، وی گفت که 60٪ از مبتلایان در این کشور بیمارانی بدون علامت هستند که به سختی در انتقال ویروس شرکت دارند.

با این حال، براساس یک مطالعه ایتالیایی، میزان ویروسی، یعنی تعداد کل ذرات ویروسی در بدن انسان، در بیماران بدون علامت مانند سایر بیماران است. خانم دوریگاتی می گوید: "اگر بار ویروسی بیماران دارای علامت و بدون علائم قابل مقایسه باشد، ناقلان بدون علامت ویروس می توانند در گسترش آن نقش داشته باشند. خانم دوریگاتی توضیح می دهد: ما این کار را با بازیابی زنجیره های عفونت و رصد و ردیابی تمام تماس های افراد آلوده در کمون وو تأیید کردیم. با این حال، ما هنوز کاملاً نمی دانیم که تاثیر علائم چقدر قوی است. وقتی فرد دچار سرفه یا عطسه می شود، تعداد بیشتر ذرات ویروس وارد هوا می شوند، اما بیماران با علائم مشخص نسبت به افرادی که بدون علائم هستند تعداد تماس های خود را به مراتب کاهش می دهند.

نتایج این تجزیه و تحلیل از همان ابتدا پایه و اساس توسعه اقدامات عمومی در منطقه ونیز بود، جایی که هر کسی که با افراد آلوده در تماس بوده، می توانست تست کرونا ویروس را انجام دهد. خانم کریسانتی می گوید: "این مطالعه ثابت می کند که تشخیص زودهنگام افراد آلوده و جداسازی به موقع مبتلایان دارای علائم و بدون آن می تواند از بروز عفونت جلوگیری کند. این امر به ویژه امروز با توجه به خطر بروز موج دوم این بیماری همه گیر مهم است."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала