اعلام دستاوردهای دولت ایران در توسعه استان‌های محروم بویژه سیستان و بلوچستان

© Sputnik / Aleksey Nikolskiy /  مراجعه به بانک تصاویر اعلام دستاوردهای دولت ایران در توسعه استان‌های محروم بویژه سیستان و بلوچستان
اعلام دستاوردهای دولت ایران در توسعه استان‌های محروم بویژه سیستان و بلوچستان  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حسن روحانی رییس جمهوری ایران توسعه استان‌های محروم را از اهداف مهم دولت‌های یازدهم و دوازدهم عنوان کرده و خاطرنشان ساخت ظرفیت بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی این کشور از ۲.۵ میلیون تن به۸.۵ میلیون تن رسیده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت افتتاح‌های مهم روزهای اخیر را برای آبادانی و امنیت شرق ایران بسیار مهم و سرنوشت توصیف کرد و گفت: یکی از اهداف دولت یازدهم و دوازدهم توسعه استان‌های محروم و بویژه سیستان و بلوچستان بود.

وی گازرسانی از جمله طرح‌های اجرایی در این استان بود؛ استانی که از نعمت گاز محروم بود و وقتی در دولت یازدهم مشعل گاز در زاهدان روشن شد، یک روز تاریخی برای سیستان و بلوچستان بود.

روحانی اظهار داشت: با اقداماتی که در دولت یازدهم و دوازدهم در بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور انجام شد، ظرفیت این بندر از ۲.۵ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن رسید و این تحول بزرگ، نه تنها برای سیستان و بلوچستان و ایران، بلکه برای خط ترانزیتی جنوب و شمال بود که در مراسم افتتاح ‌آن، مقامات مسئول از شرکت‌ها و کشورهای مختلف شرکت کردند.

چابهار فرصت طلایی توسعه تجارت بین ایران، افغانستان و هند  - اسپوتنیک ایران
چابهار فرصت طلایی توسعه تجارت بین ایران، افغانستان و هند

رییس جمهوری گفت: یکی از اقدامات مهم دیگر، مساله راه‌آهن چابهار و اتصال آن به راه‌آهن سراسری کشور و ایجاد خط راه‌آهن ۷۳۰ کیلومتری از چابهار تا زاهدان بود که در طول این چند سال بیش از ۲ هزار میلیارد تومان تا حالا برای این خط راه‌آهن هزینه شده است و روز گذشته برای اولین بار ریل‌گذاری در این راه‌آهن از زاهدان شروع شد و در ماه‌های آینده از سمت چابهار هم شروع خواهد شد.

روحانی گفت: امیدواریم تا پایان امسال طبق قولی که وزارت راه به ما داده، این راه‌آهن را از جنوب به ایرانشهر و از زاهدان هم به خاش برساند و مابقی هم تا پایان دولت دوازدهم به اتمام برسد.

وی با تبریک افتتاح خط آهن چابهار- زاهدان به مردم سیستان و بلوچستان گفت: این خط راه آهن یکی از کارهای بسیار مهم در دولت یازدهم و دوازدهم است. این پروژه بحث استانی نیست، بلکه بحث ملی و بالاتر، بحث بین‌المللی است که از اقیانوس هند در چابهار شروع می‌شود و به همه راه‌آهن‌هایی که در منطقه آسیای مرکزی، قفقاز، چین و روسیه و حتی اروپا قرار دارد، متصل می‌شود.

روحانی به اجرای طرح آبیاری مدرن در سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: بخشی از طرح مجهز کردن و آبیاری مدرن ۴۶ هزار هکتار زمین کشاورزی در این استان افتتاح شده و بخش دیگر هم تا پایان امسال افتتاح خواهد شد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала