اسقف اعظم روسیه: تغییر ایاصوفیه درد عمیقی به مردم ما وارد می کند

© Sputnik / Victor Tolochko /  مراجعه به بانک تصاویر اسقف اعظم روسیه: تغییر ایاصوفیه درد عمیقی به مردم ما وارد می کند
اسقف اعظم روسیه: تغییر ایاصوفیه درد عمیقی به مردم ما وارد می کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسقف اعظم مسکو و تمام روسیه اذعان داشت: تهدید کلیسای ایاصوفیه تهدیدی برای کل تمدن مسیحی است و بدین معناست که معنویت و تاریخ ما در تهدید است.

به گزارش اسپوتنیک، کریل اسقف اعظم مسکو و تمام روسیه، درباره اوضاع مسجد ایاصوفیه خاطرنشان ساخت که تغییر وضعیت این بنا در استانبول درد عمیقی به مردم روسیه وارد خواهد ساخت، در حالی که حفظ بی طرفی به توسعه روابط روسیه و ترکیه کمک خواهد کرد. این در وب سایت رسمی کلیسای ارتدکس روسیه گزارش شده است.

پاسخ احتمالی روسیه به ضربه اوکراین به کریمه اعلام شد - اسپوتنیک ایران
پاسخ احتمالی روسیه به ضربه اوکراین به کریمه اعلام شد

اکنون در ترکیه به طور جدی بحث در مورد تبدیل بنای مقدس کلیسای ایاصوفیه به مسجد انجام می شود. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، گفت که وی در تصمیم شورای دولتی درباره احتمال تغییر وضعیت کلیسای جامع متمرکز است.

اسقف کریل گفت: در طول نسل های بسیاری، تحسین ما به دستاوردهای این تمدن، که ما اکنون بخشی از آن هستیم منتقل شده است. یکی از نمادهای مورد احترام، بنای ایاصوفیه بود و همچنان می ماند. تصویر او کاملاً وارد فرهنگ و تاریخ ما شده است. او قدرت و الهام بخش به معماران ما در کی یف، نوگوراد، پالوتسک، در کلیه مراکز اصلی شکل گیری معنوی روسیه باستان داد.

رئیس کلیسای ارتدکس روسیه تأکید کرد که روابط ترکیه و روسیه به صورت پویا در حال توسعه است. با این حال، باید در نظر داشت که روسیه کشوری است که اکثریت جمعیت ارتدکس را در خود جای داده است. به همین دلیل، هر آنچه برای ایاصوفیه می تواند رخ دهد، درد شدیدی در مردم روسیه وارد خواهد ساخت.

اسقف اعظم کریل از تماس های تعدادی از سیاستمداران در ترکیه برای تغییر وضعیت فعلی یکی از بزرگترین شاهکارهای فرهنگ مسیحی ابراز نگرانی کرد.

وی گفت: کلیسای ایاصوفیه در قرن VI به افتخار مسیح منجی ساخته شده است، این معبد برای همه ارتدکسها بسیار معنی دارد و مخصوصاً برای کلیسای روسیه بسیار عزیز است. سفیران بزرگ دوک ولادیمیر با عبور از آستانه این معبد، اسیر زیبایی آسمانی آن شدند و با شنیدن داستانشان، ولادیمیر مقدس تعمید شده و روس ها را تعمید گرفت.

این پیشکسوت توضیح داد که در تاریخ روابط روسیه و قسطنطنیه دوره های مختلف و گاه بسیار سختی وجود داشته است، اما مردم روسیه مانند گذشته، اکنون هم، هرگونه تلاشی برای تحقیر یا به دام انداختن میراث معنوی هزار ساله کلیسای قسطنطنیه را درک می کردند و درک می کنند.

تهدید کلیسای ایاصوفیه تهدیدی برای کل تمدن مسیحی است و بدین معناست که معنویت و تاریخ ما در تهدید است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала