صادرات کالا به ارزش میلیون‌ها دلار از بوشهر به قطر

© Fotolia / Kadmyصادرات کالا از بوشهر به قطر
صادرات کالا از بوشهر به قطر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
صادرات استان بوشهر به قطر در سه ماهه نخست امسال به ارزش ۱۷ میلیون دلار بوده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «مهر»، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر اعلام کرد که صادرات استان بوشهر به قطر در سه ماهه نخست امسال به ارزش ۱۷ میلیون دلار بوده است و به وزن ۱۳۲ هزار تن بوده است.

سید حسین حسینی در این باره اظهار داشت:«استان بوشهر رتبه اول کشور در صادرات به قطر را داراست، بنابراین باید با برنامه‌ریزی منسجم از ظرفیت این بازار استفاده کنیم. از مجموع ۲۲۰ میلیون دلار صادرات پارسال ایران به قطر ۱۵۷ میلیون دلار آن مربوط به این استان است.

صادرات رشد هشت هزار و ۷۰۰ درصدی  داشته است که از بندر دیر به قطر انجام شده است. صادرات از بندر به قطر از ۱۹۵ هزار دلار در سال ۹۵ به ۸۶ میلیون دلار در سال ۹۸ رسیده است که رشد هشت هزار و ۷۰۰ درصد را نشان می‌دهد.

از سرگیری صادرات گاز ایران به ترکیه  - اسپوتنیک ایران
از سرگیری صادرات گاز ایران به ترکیه

جهش عمده صادرات کالای صادرات استان بوشهر به قطر مربوط به بندر دیر است. صادرات غیرنفتی از بندر دیر در سال ۹۸ نیز ۸۶ درصد به لحاظ ارزشی و ۸۹ درصد به لحاظ وزنی افزایش داشته است.

استفاده از سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای تجهیز بندر دیر باعث شد این استان سهم مناسبی از بازار قطر را به خود اختصاص دهد که در غیر این صورت این تمرکز به بنادر یکی از استان‌های هم‌جوار منتقل می‌شد.

عملیات اجرایی فاز دوم محور جم فیروزآباد، استقرار رایزن بازرگانی در قطر، تدوین بسته جامع زیرساختی با همکاری سازمان بنادر و حمایت از سرمایه‌گذار خصوصی در بخش کشتیرانی مواردی است که می‌تواند در ادامه روند روبه رشد بندر دیر در صادرات مؤثر باشد.

پیشنهاد دایر کردن خط کشتیرانی از بندر دیر به دوحه به وزیر داده شد است تا به جای اینکه صادرات ابتدا از دیر به بندرعباس برود، مستقیماً از دیر به دوحه و از آنجا به شرق آسیا برود که امیدوارم این طرح مهم به اجرا برسد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала