گزارش و تحلیل

کارشناس: "یوزپلنگان وطن" ساخته ذهن بی بی سی فارسی

© REUTERS / WANA NEWS AGENCYکارشناس: "یوزپلنگان وطن" ساخته ذهن بی بی سی فارسی
کارشناس: یوزپلنگان وطن ساخته ذهن بی بی سی فارسی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عامل حوادث اخیر در تاسیسات بسیارمهم ایران چیست؟ خرابکاری یا اتفاق غیرمنتظره؟

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران از حادثه در یکی از سوله‌های در حال احداث سایت هسته‌ای نطنز خبر داد و گفت: بامداد پنج شنبه، 12 تیرماه به‌دنبال وقوع حادثه‌ای که چگونگی آن در دست بررسی است یکی از سوله‌های در دست احداث در محوطه باز سایت نطنز دچار آسیب شد. این رخداد هیچگونه تلفات جانی نداشته و لطمه‌ای به فعالیت‌های جاری این مجموعه نیز وارد نکرده است.

خبرنگار بی بی سی فارسی مدعی شده است که ساعاتی پیش از انتشار نخستین خبر درباره این حادثه، بیانیه‌ای به دست بعضی از روزنامه‌نگاران بی‌بی‌سی رسیده است که از این حادثه و انجام عملیات در ساعت دو بامداد پنجشنبه در تاسیسات هسته‌ای نطنز خبر می‌داد و مسئولیت آن را برعهده می‌گرفت.

فرستندگان این بیانیه خود را منتسب به یک "گروه زیرزمینی" ناشناخته با نام "یوزپلنگان وطن" می‌دانند و مدعی شده‌اند که از مخالفانی هستند که در دستگاه‌های امنیتی ایران حضور و فعالیت دارند. آنها در این بیانیه ادعا کرده‌اند که "سازه جدیدالتاسیس مونتاژ نطنز" در "سایت هسته‌ای" کاشان را به عنوان هدف "عملیات" خود برگزیدند چون علاوه بر اهمیت آن، این تاسیسات "زیرزمینی" نیست و بنابراین انهدام آن "قابل انکار" نبوده است.

تحلیلگر: حوادث اخیر در تاسیسات ایران امکان دارد خرابکاری باشند - اسپوتنیک ایران
تحلیلگر: حوادث اخیر در تاسیسات ایران امکان دارد خرابکاری باشند

در رابطه با اینکه چقدر این موضوع صحیح می باشد و ماهیت این گروه و حامیان آنها کیستند؟ با دکتر مانی محرابی عضو هیات علمی اندیشکده روابط بین الملل ایران به گفتگو نشستیم.

ابتدا باید نگاهی بیندازیم به اولین منتشر کننده نام این گروه که خبرنگاری است با نام ژیار گل وابسته به خبرگزاری بی بی سی، این خبرنگار اساسا یکی از ارکان شایعه پراکنی بی بی سی در خاورمیانه خصوصا در ترکیه و سوریه بوده است که به دلیل گزارش های دروغ از ترکیه اخراج شده بود. اساسا گزارش های ژیار گل به بهانه هایی چون حضور در مناطق مورد مناقشه، بدونه ذکر منابع موثق ارائه می شوند و وظیفه زمینه سازی برای گزارش های بعدی بی بی سی را دارند. خبرنگار بی بی سی فارسی مدعی شده که این ایمیل پیش از انتشار اخبار مربوط به این حادثه به دستش رسیده اما نکته مهم این است که ژیار گل خبر دریافت این ایمیل را ساعت ها پس از انتشار رسمی خبر آتش سوزی توسط مقامات ایران منتشر می کند. ژیار گل حتی از صفحه ایمیل خود نیز عکسی منتشر نکرده که اثبات کننده دریافت این ایمیل پیش از پخش خبر آن باشد. بجز این خبرنگار، هیچ منبع دیگری به این گروه اشاره ای نکرده است.

متنی نیز در فضای مجازی منتشر شده که منتشر کنندگان مدعی هستند مربوط به ایمیلی است که ژیار گل مدعی ارسال آن توسط گروه یوزپلگان می باشد. این ایمیل دارای نکات جالبی است. نویسنده سعی کرده نامه ای جدی بنویسد اما لحن آن بسیار شبیه به گروه های مخالف جمهوری اسلامی ایران است که در خارج از کشور سکونت دارند و مورد حمایت رسانه هایی چون بی بی سی و وزارت امور خارجه آمریکا هستند. عباراتی خاص که در این نامه از آنها استفاده شده همان عباراتی هستند که گروه های مخالف جمهوری اسلامی ایران به کار می برند.

اما جدا از بحث منبع خبر که ژیار گل است! نحوه ارائه خبر هم غیرحرفه ای ست. وی مدعی است یک گروه داخلی به یک منطقه حفاظت شده حمله کرده است و در ادامه این گروه که طبیعتا باید گروهی حرفه ای باشد خبر این اقدام بزرگ خود را به یک خبرنگار رده چندم یک رسانه مورد مناقشه مانند بی بی سی فارسی می دهد. طبیعتا اگر چنین اقدامی صورت گرفته بود این گروه خیالی باید ابتدا بیانیه موضع گیری خود را در فضای مجازی منتشر می کرد یا نهایتا به شبکه ای معتبرتر از بی بی سی فارسی ارائه می داد.

اما مهمترین مسئله در این ارتباط، امکان انجام اقدام خرابکارانه در موقعیت مکانی نطنز است. ایالات متحده و اسرائیل و حتی خود شبکه بی بی سی فارسی سال ها مدعی امنیت فوق العاده بالا و سری بودن این مرکز داشتند، حالا چگونه ممکن است یک گروه ناشناخته داخلی چنین مکانی را مورد حمله قرار دهد؟!

ایدی کوهن خبرنگار اسرائیلی نیز در همان ساعات اولیه انتشار این خبر توسط مقامات جمهوری اسلامی ایران مدعی شد که این اتفاق بر اثر حملات هوایی رژیم اسرائیل صورت گرفته است! ظاهرا دشمنان جمهوری اسلامی ایران هر کدام سعی دارند تا این اتفاق را به خود ربط بدهند و فعلا میان آنها بر سر مسئولیت این حمله خیالی به مراکز هسته ای ایران مناقشه جدی ای وجود دارد.

در این حادثه آنچه که می توان به عنوان خبر تایید کرد، بروز آتش سوزی در یک سوله سایت نطنز بوده و هر چه بیش از آن منتشر شده تماما ساخته ذهن خبرگزاری ها است زیرا فاقد منبع موثق هستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала