تخت روانچی: آمریکا باز هم‌ منزوی می‌شود

CC BY 4.0 / Tasnim news agency / «مجید تخت روانچی» نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل
«مجید تخت روانچی» نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فضای کلی جامعه بین‌المللی در جهت اجرای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، مجید تخت‌روانچی نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد روز 30 ماه ژوئن (سه‌شنبه) اعلام نمود فضای کلی جامعه بین‌المللی در جهت اجرای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است.

وی افزود:« فضای کلی جامعه بین‌المللی در جهت اجرای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است.هم دبیرکل سازمان ملل متحد بارها گفته است و هفته پیش هم تکرار کرد و هم رهبران جهان خواهان آن هستند که خود، مغایرت صریح با مواضع آمریکا است.

سابقه ندارد که یک عضو دائم شورای امنیت علیه قطعنامه‌ای که خود بانی آن بوده است، اقدام کند. بدتر اینکه کشورهایی که بخواهند اجرا کنند را هم تنبیه می‌کنند. این نشان‌دهنده ایجاد هرج و مرج در نظام بین‌المللی است که آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند. می‌خواهند فضایی ایجاد کنند که آنچه را خودشان تصور می‌کنند در جهت منافعشان است، به دست آورند. حال اگر خلاف قوانین و مقررات بین المللی هم باشد، برایشان اهمیتی ندارد.

آمریکا در شورای امنیت آب در هاون می‌کوبد - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آمریکا در شورای امنیت آب در هاون می‌کوبد

قطعنامه ۲۲۳۱ جزو تعهدات بین‌المللی کشورها است. در خود قطعنامه به صراحت از کشورها می‌خواهد در جهت همکاری با ایران در موضوع تجارت و سایر موضوعات اقدام کنند. آمریکایی‌ها در حال متوقف کردن این خواسته قطعنامه هستند، در حالی که جامعه جهانی مخالف آن است. وقتی آمریکا حرکتی در جهت اعمال تحریم‌های تسلیحاتی انجام دهد که نقض قطعنامه ۲۲۳۱ است، خود به خود با واکنش کشورها مواجه خواهد شد.

هدف اصلی ممنوعیت تسلیحاتی که خودشان هم می‌دانند در شورای امنیت مورد اقبال قرار نمی گیرد، این است که برجام را از بین ببرند.

هدف هم به طور کلی از بین بردن برجام است و خود ترامپ هم از ابتدا گفته بود که این توافق را قبول نداریم. در طول این چند سال هم تلاش زیادی کردند که مجبور نشوند به این کاری که الان به دنبالش هستند، برسند اما موفق نشدند و هرچه گذشت بیشتر در انزوای بین‌المللی قرار گرفتند. از این رو الان تلاش می‌کنند به سمتی بروند که دیگر برجامی در کار نباشد.

رئیس جمهور ایران: ما به دوستی با آژانس بین المللی اتمی ادامه می دهیم  - اسپوتنیک ایران
رئیس جمهور ایران: ما به دوستی با آژانس بین المللی اتمی ادامه می دهیم

اما رویکرد جامعه جهانی به برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ با رویکرد آمریکا متفاوت است. به استثنای آمریکا و چند کشور اندک، جامعه بین‌المللی خواهان اجرای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱هستند که با نظر آمریکا در تضاد است.

هر چند وقت یکباری که در چارچوب برجام نشستی برگزار می شود، انزوای آمریکا نشان داده می‌شود و اینکه آنها یک طرف قضیه هستند و بقیه کشورها در طرف دیگر هستند. نوع نگاه اعضای شورای امنیت تغییری نکرده است و هنوز هم معتقدند که برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ باید اجرا شود. از این رو در مجموع می‌توان گفت که آمریکایی‌ها با دست رد اعضای شورای امنیت مواجه شدند».

​نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد عصر سه‌شنبه برای بررسی نهمین گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد درباره آخرین وضعیت اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ به صورت مجازی برگزار می‌شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала