گزارش و تحلیل

ارزش حکم بازداشت ترامپ و اعوانش

© Photo / Roslan Rahman اینترپل
 اینترپل - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شرایطی ایجاد شده تا اینترپل ثابت کند که یک تشکیلات مستقل است و حکم قاضی ایرانی را نیز اجرا می کند.

علیرغم اینکه مقامات آمریکایی و رسانه های وابسته به آنها تلاش دارند ارزش حکم بازداشت ترامپ و افرادی که در ماجرای ترور شهید سلیمانی دخیل بوده اند را کم کنند، اما نفس حکم بازداشت از نظر قانون بین الملل نه فقط معانی زیادی دارد بلکه الزام اجرایی نیز دارد، وخودشان هم به خوبی این را می دانند.

بر اساس توافقات بین المللی پلیس بین الملل (اینترپل) موظف می باشد این حکم قاضی ایرانی را اجرا کند و شاید در حال حاضر به دلیل برخورداری ترامپ از مصونیت سیاسی به عنوان رییس جمهوری آمریکا شاید امکان اجرای این حکم میسر نباشد اما به هر صورت پس از پایان دوره ریاست جمهوری اش آقای ترامپ باید همیشه گوش به زنگ باشد که شاید در یکی از سفر های خارجی اش توسط پلیس بین الملل بازداشت شود.

واکنش‌ها به برگزاری دادگاه صادرکننده حکم فیلتر تلگرام در ایران - اسپوتنیک ایران
واکنش‌ها به برگزاری دادگاه صادرکننده حکم فیلتر تلگرام در ایران

همین ماجرا در مورد دیگر متهمین این پرونده نیز صدق می کند.

با توجه به حکم قضایی موجود بر علیه آنها، هر جایی که سفر کنند احتمال دارد پلیس بین الملل آنها را بازداشت کند و برای محاکمه به ایران بفرستد.

دادگاه های آمریکا هم به استناد همین شرایط احکامی را برای افرادی در سرتاسر جهان صادر کرده اند که پلیس بین الملل اجرا کرده و برخی را در کشورهای دیگر بازداشت نموده و تحویل قوه قضائیه آمریکا جهت محاکمه تحویل آن داده.

اینترپل همیشه مدعی بود که یک تشکیلات مستقل است و بدون هیچ جانبداری از هیچ کشوری ویا بدون وابستگی سیاسی عمل می کند حال این شرایط ایجاد شده تا اینترپل ثابت کند که یک تشکیلات مستقل است وهمانگونه که حکم قضاه دیگر کشورها را اجرا می کند حکم قاضی ایرانی را نیز اجرا می کند.

واکنش ایران به قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی چه خواهد بود؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
اسرائیل به هدف قطعنامه ضدایرانی خود در شورای حکام آژانس بین الملل نزدیک شد

اهمیت این ماجرا در این است که آمریکایی ها طی چند دهه اخیر با قلدری هر چه تمام تر تلاش داشتند قوانین داخلی خود را بر دیگر کشورها تحمیل کنند و بر اساس قوانین داخلی خود اقدام به ترور افراد در خارج از آمریکا به بهانه های مختلف از جمله تروریسم نمایند.

اگر بنا باشد هر کشوری حق داشته باشد طبق قوانین داخلی خود فردی را تروریست بخواند و اقدام به ترور شهروندان و یا مقامات دیگر کشورها در کشور ثالث نماید پس ایران هم حق دارد با توجه به اینکه سنتکام از از قوانین داخلی ایران یک تشکیلات تروریستی به حساب می آید فرماندهان آن را در هر جایی که می تواند ترور کند، حتی اگر این افراد مهمان رسمی کشور دیگری باشند.

بدیهی است در صورتی که چنین شود دیگر سنگ روی سنگ در جهان بند نخواهد شد، مخصوصا که دیگر همه کشورهای جهان به خود چنین حقی را خواهند داد و هر کدام بنا به سیاست های خاص خودشان و تعریف خاص خودشان از تروریسم اقدام به ترور افراد خواهند کرد.

مرز آمریکا - اسپوتنیک ایران
بازداشت سه تبعه ایران توسط مرزبانی آمریکا

الأن شرایط فراهم شده تا پلیس اینترپل بخواهد خودی نشان دهد و با اقدامات خود به افراد و سیاستمداران کشورهای مختلف بفهماند که نمی توانند خودسر هر آن چه می خواهند انجام دهند.

البته بازداشت روسای جمهوری مجرم هم مسبوق به سابقه است و پلیس اینترپل قبلا مثلا اسلوودان میلوشویچ رییس جمهوری اسبق صربستان که متهم به جنایات جنگی بود را بازداشت کردند و تحویل دادگاه دادند، پس همین کار را نسبت به ترامپ و شخصیت های دخیل در ترور شهید سلیمانی می توانند انجام دهند.

به هر حال شهید سلیمانی یک مقام رسمی و سیاسی و نظامی بود که برای یک سفر رسمی به بغداد سفر کرده بود و آمریکایی ها خلاف همه قوانین و مقررات و معاهدات بین المللی به دستور شخصی آقای ترامپ اقدام به ترور وی نمودند و آقای ترامپ در مناسبت های متعددی به جرم خود اعتراف و وحتی افتخار کرده که مرتکب جنایت جنگی و آمر عملیات تروریستی بوده.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала