آمریکا چه اهدافی را از تمدید تحریم تسلیحاتی ایران دنبال می کند؟

© Sputnik / Maksim Blinov /  مراجعه به بانک تصاویر آمریکا چه اهدافی را از تمدید تحریم تسلیحاتی ایران دنبال می کند؟
آمریکا چه اهدافی را از تمدید تحریم تسلیحاتی ایران دنبال می کند؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از 15 عضو شورای امنیت خواسته است تا از پیش نویس قطعنامه مربوط به تمدید تحریم تسلیحاتی آمریکا علیه ایران حمایت کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رادیو بین المللی چین، تحریم تسلیحاتی 13 ساله آمریکا علیه ایران در اواسط اکتبر سال جاری میلادی (مهرماه) منقضی خواهد شد، اما دولت ترامپ در روزهای اخیر اقداماتی را در راستای تمدید این تحریم علیه ایران اتخاذ کرده است.

روحانی، نام سه گروهی که نمی توانستند برجام را تحمل کنند را اعلام کرد - اسپوتنیک ایران
روحانی، نام سه گروهی که نمی توانستند برجام را تحمل کنند را اعلام کرد

دیپلمات های چینی بعد از اطلاع از گزارش های ارائه شده توسط دو تن از نمایندگان آمریکایی، تصویب این قطعنامه را غیرممکن توصیف و تاکید کرده اند که این پیش نویس قطعنامه ارائه شده توسط واشنگتن، در اصل ادامه رویکرد اعمال فشار حداکثری آمریکا علیه ایران است و بنابراین ارزش و اساسی برای گفت و گو و بحث درباره آن وجود ندارد. این احتمال وجود دارد که چین و روسیه با تصویب این پیش نویس ارائه شده از سوی آمریکا مخالفت کنند.

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: اگر تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران منقضی شود، ایران قادر خواهد بود تسلیحات مرگبار و کشنده ای مانند جنگنده های «J-10» چین و هواپیماهای «Su-30» روسیه را خریداری کند و بنابراین، آمریکا هرگز اجازه چنین اتفاقی را نخواهد داد.

لی شیان پینگ، خبرنگار رادیو و تلویزیون مرکزی چین در تهران بر این باور است که آمریکا در عین حال که به دنبال تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران در شورای امنیت است، روسیه و چین را نیز متهم می کند. بر اساس باور آقای شیان پینگ، آمریکا از اتخاذ چنین رویکردی، 3 هدف دارد:

هدف اول: سیاست آمریکا در خاورمیانه ایجاد یک انقباض استراتژیک است با این امید که متحدان واشنگتن مسئولیت های بیشتری را برای محدود کردن و مهار ایران بپذیرند؛ آمریکا باید برای تحقق این هدف، امنیت متحدانش را فراهم کند بنابراین، اقدام به فروش تسلیحات پیشرفته تر آمریکایی به این متحدان می کند تا به آنها اطمینان خاطر بدهد که در زمینه تسلیحات و تجهیزات، از ایران برتر هستند.

از طرف دیگر، آمریکا به دنبال این است تا با استفاده از هژمونی خود، این موضوع را ضمانت کند که ایران نمی تواند از کشورهای دیگر سلاح های جدید خریداری کند.

هدف دوم: آمریکا بازار تسلیحات ایران را رها کرده است و نمی خواهد که کشورهای دیگر هم وارد این بازار شوند؛ با انقضای تحریم تسلیحاتی ایران، این احتمال وجود دارد که تهران بتواند تسلیحات خود را از روسیه و چین خریداری کند؛ بنابراین، آمریکا باید هر کاری را که ممکن است انجام دهد تا مانع از آن شود که چین و روسیه به تنهایی وارد بازار تسلیحات ایران شوند.

هدف سوم: آمریکا امیدوار است که برجام با تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران به طور کامل از هم فروپاشیده شود؛ این یکی از بزرگ ترین حرکت ها در بازی شطرنج آمریکا محسوب می شود.

آمریکا به صورت یک جانبه از برجام خارج شد و تحریم های بیشتری علیه ایران اعمال کرد؛ این تحریم ها مانع فروش نفت ایران شده اند و اقتصاد ایران و وضعیت معیشت مردم این کشور با سختی روبرو شده است؛ با این وجود ایران همچنان در برجام باقی مانده است.

سوالی که مطرح می شود این است که چرا ایران با وجود کارشکنی های آمریکا همچنان در برجام باقی مانده است؟

در جواب این سوال باید گفت که یکی از خواسته های ایران این است که بعد از 5 سال اجرای برجام، تحریم تسلیحاتی علیه این کشور لغو شود؛ به همین دلیل انتخاب ایران در پایبندی به برجام ارزشمند است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала