گزارش و تحلیل

موساد؛ شاه کلید نتانیاهو برای رسیدن به اهدافش

© Creative Commonsموساد؛ شاه کلید نتانیاهو برای رسیدن به اهدافش
موساد؛ شاه کلید نتانیاهو برای رسیدن به اهدافش    - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسرائیل در تلاش است تا بدون درگیری با اعراب، سرزمین های فلسطین را ملحق کند. نقش بزرگی در این امر به موساد اختصاص یافته است.

اسپوتنیک با استناد به منبع لبنانی "رصیف22" می نویسد: روزنامه اسرائیلی "جروزالم پست" گزارش داد که یوسی کوهن، رئیس موساد - سرویس ویژه اسرائیل، می کوشد تا مقاومت عربی را برای برقراری حاکمیت اسرائیل بر بخشی از کرانه غربی رود اردن طبق طرح بینامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل کاهش دهد.

این روزنامه نوشت که در آینده نزدیک کوهن با چند رهبر میانه رو عرب دیدار خواهد کرد. این دیدارها بخشی از یک برنامه بزرگتر است که ماموریت های دیگری را نیز شامل می شود. تحلیلگران بر این باورند که امروز این مسئله برای رهبری اسرائیل بسیار مهم است.

ایمن الرقب، تحلیلگر سیاسی فلسطین، به  رصیف22  گفت که کوهن در توسعه روابط بین اسرائیل و کشورهای عربی ، از جمله برخی کشورهای حوزه خلیج فارس گام های بزرگی برداشته است و "موفق شده است افق های جدیدی را برای کشور اشغالگر باز کند."

جاسوس موساد مرتبط با پرونده شهادت سردار سلیمانی نیست - اسپوتنیک ایران
جاسوس موساد مرتبط با پرونده شهادت سردار سلیمانی نیست

در مقاله ای که در روز 12 فوریه در روزنامه اسرائیلی هاآرتص منتشر شد، گفته می شود که کوهن به همراه میربن شباط ، رئیس شورای امنیت ملی و سایر مقامات اسرائیلی به عنوان بخشی از تلاش ها برای عادی سازی روابط دیپلماتیک با کشورهای عربی،چندین بازدید از کشورهای حوزه خلیج فارس انجام داد.علاوه براین، کوهن بخش جدیدی در موساد دایرکرد که تخصص آن مدیریت روابط با کشورهای عربی است. در سال 2018، کوهن ملاقات  بنیامین نتانیاهو با قابوس بن سعید، سلطان مرحوم عمان   ترتیب داد که گامی بی سابقه به پیش در تاریخ عادی سازی روابط بین اسرائیل و یک کشور حوزه خلیج فارس بود.

ایمن الرقب خاطرنشان می کند که کوهن در برقراری روابط بین اسرائیل و کشورهای عربی آفریقا نقش برجسته ای ایفا کرد. به عنوان مثال، همانا او بود که مقدمات دیدار نتانیاهو را با ژنرال عبدالفتاح البرهان رئیس شورای مستقل سودان، ژنرال عبدالفتاح البرهان، در فوریه 2020 فراهم آورد.این دانشمند علوم سیاسی فلسطینی همچنین ادعا می کند که کوهن در بسیاری از مسائل در کمک به وزارت امور خارجه اسرائیل نقش اساسی داشت.

یوسی کوهن کیست؟

به نوشته روزنامه اسرائیلی هاآرتص، یوسی کوهن در سال 1961 در بیت المقدس در خانواده ای یهودی مذهبی متعلق به گروه یهودی ماسورتی ارتدکس متولد شد. پدر وی از فعالان سازمان زیرزمینی "ایرگون" بود که تا زمان تاسیس دولت اسرائیل فعالیت می کرد. یوسی کوهن در دیبرستان     "Yeshivat HaGush" در کرانه غربی رود اردن   تحصیل کرد. هم اکنون یکی از پسران وی خدمت سربازی را به عنوان افسر در واحد 8200 به اتمام رسانده است. یوسی کوهن به جز روز شنبه کلاه کیپا را نمی پوشد، که دلیل آن این است که افسران "موساد" برای تغییر دادن ظاهر خود همیشه دست به اقدام می زنند.

وی پس از مدتی خدمت در ارتش اسرائیل، در سال 1983 به موساد پیوست. ابتدا مأمور جوان در انتخاب مأمورین تازه مشغول فعالیت بود، سپس از سال 2006 تا 2011 ریاست شعبه استخدام و کار مخفی و همچنین شعبه جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات فنی را بر عهده داشت. در سال 2011-2013 ، کوهن به عنوان معاون رئیس موساد خدمت کرد، سپس به عنوان مشاور امنیت ملی اسرائیل منصوب شد و در توسعه روابط با همکاران در آمریکا و اروپا نقش داشت. در سال 2015 ، یوسی کوهن رهبری موساد را بر عهده گرفت.

به گفته کارشناسان روابط سیاسی، کوهن همیشه سعی می کند با لباس های ظریف ظاهر شود تا توجه عمومی را به خود جلب کند. علاوه بر این، او یک رابطه "نزدیک" با بنیامین نتانیاهو و همسرش سارا دارد.

دیدار رئیس موساد و فرمانده اسرائیلی با مقامات قطری - اسپوتنیک ایران
دیدار رئیس موساد و فرمانده اسرائیلی با مقامات قطری

کوهن به چه چیزی دست یافته است؟

یوسی کوهن شخصاً رهبری عملیات موساد را برای سرقت آرشیو هسته ای از قلب تهران در ژانویه سال 2018 انجام داد. براساس مقاله منتشر شده توسط روزنامه اسرائیلی "جروزالم پست"، کوهن تأثیر بزرگی بر دولت آمریکا گذاشت و وقتی در مارس 2018 با مایك پومپئو وزیر امور خارجه آمریكا دیدار كرد، پومپئو از وی تحسین نمود و گفت كه موساد درک جدیدی به معنای کلمات "شجاعت" و "از خود گذشتگی" داده است.

براساس این مقاله، کوهن موساد را به دستگاهی قدرتمند تبدیل کرد که علیه ایران کار می کند، تلاش های حماس را برای توسعه سلاح های خود محدود می نماید و کشورهای عربی آفریقایی و سنی را متقاعد می سازد تا آشکارا روابط با اسرائیل را نگاه دازند.

اخیراً، نیویورک تایمز مقاله ای را منتشر کرد که می گوید موساد در دستیابی به تجهیزات پزشکی خارجی و فن آوری های مرتبط برای مقابله با عفونت کروناویروس نقش مهمی داشته است. طبق این مقاله، موساد از یک شبکه جاسوسی و روابط خود در خارج از کشور برای تأمین نیازهای پرسنل پزشکی در اسرائیل استفاده کرده است. علاوه بر این، برخی از تجهیزات از کشورهای حوزه خلیج فارس وارد شده اند که اسرائیل با آنها هیچ روابط رسمی دیپلماتیک ندارد. در ماه مه سال 2020، نتانیاهو شخصاً با کوهن ملاقات کرد و از مدیریت موفق سازمان موساد برای خرید تجهیزات لازم از خارج از کشور برای مقابله با کووید-19 تشکر نمود.

آیا کوهن جایگزین نتانیاهو خواهد شد؟

یوسی کوهن به مدت پنج سال موساد را رهبری کرده است. انتظار می رود وی جانشین نتانیاهو شود. برای فلسطینی ها   این مساله به دلیل موضع گیری سختگیرانه کوهن در مورد حل و فصل مساله فلسطین و اسرائیل مسلماً نگران کننده است. کوهن تأکید می کند که هر پیشرفتی نیاز به برکناری   محمود عباس رئیس جمهور فلسطین دارد.

به گفته ایمن الرقب دانشمند سیاسی فلسطین، یوسی کوهن،  رئیس فعلی موساد به یک ستاره واقعی در رسانه های اسرائیلی تبدیل شده است. همه چیز حاکی از آن است که کوهن بعد از اتمام کار در موساد به ایفای نقش سیاسی آرزومند است و پوشش رسانه ای از فعالیت های وی مقدمه ای برای این امر است. اما در آینده نزدیک، نتانیاهو قصد ندارد جانشین خود را بدست آورد. نتانیاهو هنوز امیدوار است که روی کار بماند و حتی در انتخابات جدید شرکت کند. او برای برقراری روابط با کشورهای عربی به کوهن به عنوان یک پدرتعمیدی احتیاج دارد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала