آمریکا شورای امنیت را به تمدید تحریم تسلیحاتی ایران فرا خواند

© Sputnik / Sergey Mamontov /  مراجعه به بانک تصاویر آمریکا شورای امنیت را به تمدید تحریم تسلیحاتی ایران فرا خواند
آمریکا شورای امنیت را به تمدید تحریم تسلیحاتی ایران فرا خواند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برایان هوک نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران و كلی كرافت نماینده دائم ایالات متحده در سازمان ملل اعضای شورای امنیت سازمان ملل را به تمدید تحریم تسلیحاتی ایران فرا خواندند.

به گزارش اسپوتنیک، در اطلاعیه وزارت امور خارجه آمریكا ضمن اعلام این مطلب آمده است  كرافت و هوک در یک جلسه ارتباط ویدئویی به اعضای شورای امنیت سازمان ملل در مورد پیش نویس قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران صحبت کردند . این قطعنامه پیشتر در این هفته برای  اعضای شورای امنیت ارسال شده است .

در اطلاعیه وزارت امور خارجه آمریکا منتشره توسط نمایندگی دائمی ایالات متحده در سازمان ملل گفته می شود : "نماینده ویژه هوک و نماینده دائم كرافت از اعضای شورای امنیت خواستند تحریم تسلیحاتی را تمدید كنند."

مقامات آمریكایی خاطرنشان كردند كه شورای امنیت باید به اتفاق آرا "نگرانی در مورد تأمین اسلحه از ایران" را تأئید کند. هوک همچنین "درباره همه فعالیتهای مخرب ایران" برای اعضای شورای امنیت تعریف کرد .

پیش از این ، ایالات متحده پیش نویس قطعنامه ای در مورد تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ارسال کرده بود که اعتبار آن پاییز امسال منقضی می شود.

دکتر سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ی جمهوری اسلامی ایران - اسپوتنیک ایران
واکنش وزارت خارجه ایران به تحریم های جدید آمریکا علیه ناخداهای ایرانی

در ماه مه ، سرگئی لاوروف ، وزیر خارجه روسیه نامه ای را به آنتونیو گوترش ، دبیر كل سازمان ملل ارسال كرد ، كه در آن اظهار داشت كه مقامات  ارشد وزارت امور خارجه آمریكا در حال تبلیغ ایده هایی برای تحمیل تحریم تسلیحاتی نامحدود ایران از طریق شورای امنیت و استفاده از سازوكارهای پیش بینی شده در قطعنامه 2231 (تصویب کننده برجام ) برای این کار هستند. در عین حال وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که هیچ دلیل عینی برای مطرح کردن مسئله تمدید تحریم تسلیحاتی ایران وجود ندارد.

براساس پیش نویس قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده ، شورای امنیت تصمیم می گیرد كه پس از پایان اعتبار اقدامات ذکر شده در قطعنامه 2231 ، "همه كشورهای عضو مانع تحویل یا فروش یا انتقال مستقیم و  غیرمستقیم تسلیحات و مواد مرتبط به ایران از طریق سرزمین های خود یا توسط شهروندان خود یا با استفاده از کشتی یا هواپیما شوند... " .

علاوه بر این ، این سند ممنوعیت عرضه ، فروش یا انتقال سلاح از ایران را در نظر می گیرد.. طبق قطعنامه پیشنهادی ، کشورهای عضو سازمان ملل باید شهروندان خود را از خرید اسلحه از ایران منع کنند. کشورهای جهان از مبادله متخصصان ، دانش و منابع مالی قابل استفاده برای ساخت و نگهداری سلاح ها با ایران منع می شوند. ایالات متحده همچنین پیشنهاد می کند که تهران نیز از انجام چنین اقداماتی در رابطه با جهان خارج محروم شود .

طبق قطعنامه پیشنهادی آمریکا کشورها باید دارایی ها و منابع  مالی سازمان ها و اشخاصی را که مفاد آنرا نقض می کنند مسدود کنند .

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала