کشف رازی درباره قسمت تاریک ماه

© Sputnik / Ilia Naymushin /  مراجعه به بانک تصاویر کشف رازی درباره قسمت تاریک ماه
کشف رازی درباره قسمت تاریک ماه  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
قسمتی از ماه که تاریک است و ما نمی بینیم با آنچه می توان از زمین مشاهده کرد متفاوت است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ژورنال Nature Geoscience ، مطالعه یک گروه بین المللی دانشمندان حاکی از ان است که رازهایی درباره قسمت تاریک ماه وجود دارد که ما تا کنون به ان پی نبرده بودیم.

وقوع سه گرفتگی ماه و خورشید در ماه ژوئن امسال+ جزئیات - اسپوتنیک ایران
وقوع سه گرفتگی ماه و خورشید در ماه ژوئن امسال+ جزئیات

پیش از این اعتقاد بر این بود که قسمت تاریک ماه تفاوت چندانی با قسمت نورانی آن ندارد ، اما داده های جدید نشان می دهد که اینگونه نیست. به گفته کارشناسان ، رمز و راز ماهواره طبیعی زمین توزیع نابرابر مواد KREEP بر روی سطح ماه را نشان می دهد. دانشمندان  نام اختصاری KREEP را به سنگهای غنی شده با پتاسیم و عناصر گروه ری (سریم ، اربیوم ، یوروپیوم و غیره) و فسفر نام می برند.

گرما بر مواد رادیواکتیو بر روی عناصر KREEP باعث می شود سنگهای جامد روی ماه ذوب شوند و همین امر باعث شده تا دهانه های عمیق روی سطح ماهواره ظاهر شود. این عناصر به طور یکنواخت توزیع شده اند ، به همین دلیل دهانه ها در سمت نور ماه بیشتر هستند ، در حالی که در سمت تاریک بسیار کوچکتر هستند.

به گفته کارشناسان ، در قسمت تاریک ماه تقریباً هیچ بخش "دریایی" وجود ندارد، که با خصوصیات شکل گیری سطح روی ماه همراه است. تنها یک درصد از سطح ضلع تاریک توسط دریاهای مشروط پوشانده شده است، در حالی که در سمت نورانی ماه این اجسام تا 31 درصد از منطقه سطح کره ماه را اشغال می کنند.

به عقیده کارشناسان در طرف روشن ماه عناصر رادیواکتیو مانند اورانیوم و توریم بیشتر وجود دارند.  

این مطالعه خاطرنشان می سازد: "دانستن منشأ اشیاء در ماه به توضیح جزئیات شرایط زندگی در کره ماه در طی این فرآیند کمک می کند."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала