فیلترینگ شبکه‌ها راه رفع دغدغه ها نیست

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران
محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جهرمی: تجربه دستکم یک دهه گذشته نشان داده است که محدودسازی و فیلترینگ شبکه‌ها یا کاستن از سرعت اینترنت و پهنای باند راه رفع و کاهش این دغدغه‌ها نیست.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»،اولویت حل مشکلات مردم برای نمایندگان مجلس یازدهم نه تنها عمل به وعده انتخاباتی بلکه وظیفه قانونی است. طی روزهای گذشته نمایندگان به دو حوزه خاص از دولت تمرکز کرده و انتقاداتی به عملکرد قوه مجریه داشتند. نمایندگان روز یکشنبه اول تیرماه «محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را به مجلس فراخواندند تا پاسخگوی پرسش‌های آن‌ها درباره فضای مجازی و اینترنت باشد و در این میان انتقادات تندی را هم متوجه وزارت و وزیر ارتباطات کردند.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این باره گفت:« خطرات موجود در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به ویژه در حوزه فرهنگ از یک سو  و نگرانی‌های نمایندگان در این زمینه از سوی دیگر موضوعی قابل انکار نیست اما تجربه دستکم یک دهه گذشته نشان داده است که محدودسازی و فیلترینگ این شبکهها یا کاستن از سرعت اینترنت و پهنای باند راه رفع و کاهش این دغدغه‌ها نیست. چنین راهکاری شاید در کوتاه مدت بتواند رویه ها را تغییر دهد اما نمی تواند در درازمدت راهکار مقابله با خطرات موجود در فضای مجازی باشد.

آذری جهرمی: شبکه‌ی اینترنت خانگی را گسترش می دهیم  - اسپوتنیک ایران
آذری جهرمی: شبکه‌ی اینترنت خانگی را گسترش می دهیم

اکنون دیگر رسانه‌های ارتباطی و شبکه‌های اجتماعی به اجزای غیرقابل تغییر زندگی کنونی مردم تبدیل شده است و شاهد این مدعا هم میتواند حضور چشمگیر نمایندگان کنونی مجلس در یکی از شبکه‌های اجتماعی فیلترشده در کشور باشد.

قطعا در شرایطی که چنین ضرورتی از سوی منتخبان مردم ضروری تشخیص داده شده و مورد استفاده قرار می گیرد؛ نمی‌توان راه های استفاده از آن را برای عموم مردم محدود و مسدود کرد و این اقدام متناقض هنوز هم به عنوان یکی از پرسش‌های همیشه مطرح و البته بی‌پاسخ در بستر این شبکه‌ها است که در برهه هایی با داغ شدن سخن از فیلترینگ نوشته و گفته و ترند می‌شود.

اقتصاد آینده دنیا و فرهنگ ما منوط به این فضا «فضای مجازی» است. با توجه به این‌که فرصت کم است من اقدامات وزارت ارتباطات در بخش کرونا و همچنین پیشرفت دولت الکترونیک را به صورت مکتوب تقدیم نمایندگان خواهم کرد.» آذر جهرمی قطعا گزارش اقدامات وزارتخانه تحت امر خود را به نمایندگان مجلس تقدیم کرده است اما برای دیدن این اقدامات شاید همین چند ماه کرونایی کشور کفایت کند؛ زمانی که قرنطینه و تعطیلی در تمام کشور حاکم بود، آنچه توانست از سختی ماندن در منزل و آسیب‌های کرونا بکاهد اینترنت و دسترسی به پیام رسان‌ها بود. سال سخت کرونایی و خانه ماندن در تنها تعطیلات آن یعنی عید نوروز، نیازمند برنامه ریزی دقیقی برای تامین نیازهای مجازی و ارتباطی شهروندان داشت که رضایت نسبی در این مدت از اقدامات می‌تواند نتیجه این برنامه‌ریزی باشد».

واقعیت عرصه ارتباطات هم در ایران امروز این است که فیلترینگ و محدودسازی اینترنت نه تنها نتیجه مورد نظر را به دست نخواهد داد بلکه به اعتماد عمومی جامعه به مسوولان هم ضربه خواهد زد. در نهایت هم واقعیت آن است که رابطه و نحوه تعامل دولت و مجلس دستکم در این دو حوزه مورد اشاره باید بر اساس واقعیات ادامه یابد و چنین رابطه ای نیازمند مراقبت دوسویه هر اعضای هردو قوه است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала