ترامپ قصد توافق با ایران را داشت؟

© AP Photo / Andrew Harnikبولتون
بولتون - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بولتون: ترامپ می‌خواست با ایران و کره شمالی به توافق برسد و تفاوتی نداشت که این توافق چه نوع توافقی باشد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «نیویورک تایمز»، جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید، در کتاب خود متذکر شده است که ترامپ می‌خواست با ایران و کره شمالی به توافق برسد و تفاوتی نداشت که این توافق چه نوع توافقی باشد.

بر اساس آنچه در کتاب بولتون آمده است:« ترامپ می‌خواست به هر نوع توافقی که شده با ایران و کره شمالی برسد تا از آن به عنوان یک پیروزی برای خود یاد کند. استراتژی تعریف شده برای رسیدن به این هدف آن بود تا از طریق افزایش فشارها بر تهران و پیونگ یانگ، ایران و کره شمالی بر سر میز مذاکره حاضر شوند. این استراتژی در مورد کره شمالی جواب داد اما در مورد ایران نه و تهران فعالیت هسته‌ای خود را افزایش داد.

 توئیت ظريف در باره قطعناه ضد ايرانى شوراى حكام آژانس - اسپوتنیک ایران
توئیت ظريف در واکنش به بیانیه تروئیکای اروپایی

ترامپ در جریان سفر محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران به فرانسه در جریان برگزاری نشست «گروه ۷» در سال ۲۰۱۹ میلادی، در ابتدا از رئیس جمهور فرانسه درباره سفر وزیر خارجه ایران سوال کرد و پس از آن رئیس جمهور فرانسه ترامپ را به دیدار با وزیرخارجه ایران دعوت می‌کند و به گفته بولتون، رئیس‌جمهور آمریکا واقعاً می‌خواست با ظریف دیدار کند».

کتاب جدید بولتون با عنوان «اتاقی که این اتفاق در آنجا افتاد» جنجال زیادی در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا راه انداخته تا آنجا که کاخ سفید سعی داشت به بهانه افشای اطلاعات محرمانه از انتشار آن ممانعت کند. در همین حال، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا او را خائن خطاب کرده و به کنایه می‌گوید «من نیز در همان اتاق بودم».

گفتنی است که بولتون به تلاش نتانیاهو برای تماس مستقیم با ترامپ و ممانعت از گفتگوی احتمالی میان ترامپ و ظریف اشاره کرده است و بر اساس خاطرات منتشر شده از سوی بولتون، نه تماس نتانیاهو و نه دیدار ترامپ و ظریف در نهایت انجام نمی‌گیرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала