مذاکرات روسیه و آمریکا درباره تمدید پیمان کاهش تسلیحات هسته‌ای در وین 

© Fotolia / KLimAx Fotoمذاکرات روسیه و آمریکا درباره تمدید پیمان کاهش تسلیحات هسته‌ای در وین 
مذاکرات روسیه و آمریکا درباره تمدید پیمان کاهش تسلیحات هسته‌ای در وین  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزارت امور خارجه روسیه: مسکو و واشنگتن در مورد ثبات استراتژیک و تمدید پیمان کاهش تسلیحات هسته‌ای در وین بحث و گفتگو کردند.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: مسکو و واشنگتن در مورد ثبات استراتژیک و تمدید پیمان کاهش تسلیحات هسته‌ای در وین بحث و گفتگو کردند.

رایزنی های میان روسیه و آمریکا در مورد ثبات استراتژیک روز دوشنبه در وین به پایان رسید. در این مذاکرات هدایت هیئت روسی به رهبری سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه و هدایت هیئت آمریکایی توسط مارشال بیلینگزلیا نماینده جدید کنترل تسلیحاتی آمریکا انجام شد. این جلسه رایزنی حدود ده ساعت به طول انجامید.

آمریکا از روسیه خواست از خاورمیانه خارج شود - اسپوتنیک ایران
آمریکا از روسیه خواست از خاورمیانه خارج شود

وزارت امور خارجه روسیه درباره نتیجه این نشست گفت: "مطابق دستورالعمل روسای جمهور دو کشور، بحث در مورد چشم انداز کنترل تسلیحات ادامه داشت. از جمله موضوع تمدید معاهده استارت و حفظ ثبات در رابطه با خاتمه پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد و همچنین یک گفتگوی کلی جامع در مورد حل مشکلات در حوزه امنیت بین المللی."

در حالیکه واشنگتن این توافق نامه را زیر سوال برده است مسکو بر تمدید آن پافشاری دارد. دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا بسیار تلاش کرد که چین هم در این مذاکرات حضور پیدا کند که پکن این درخواست را رد کرد. بسیاری از کارشناسان نسبت به موفقیت امیز بودن نتایج این مذاکرات بدبین هستند. آمریکا پیش از شروع مذاکرات اعلام کرد که مخالفتی با تمدید این پیمان ندارد، اما شرط اصلی ان موظف بودن روسیه و چین با کنترل تسلیحاتی اشان است. چین با مذاکرات سه جانبه مخالفت کرده و می‌گوید که امریکا و روسیه در مجموع بیش از نود درصد سلاح‌های هسته‌ای را در اختیار دارند و چین از لحاظ امار سلاح‌های هسته‌ای؛ از این دو کشور بسیار بدور است.

با انعقاد پیمان استارت نو(پیمان کاهش تسلیحات هسته‌ای) که در سال 2010 میان توسط «دیمیتری مدودوف» رئیس‌جمهور وقت روسیه و «باراک اوباما» رئیس جمهور وقت آمریکا به امضا رسید، این دوکشور متعهد شدند، شمار سامانه‌های پرتاب موشک هسته‌ای استراتژیک را به 800 و تعداد کلاهکهای هسته‌ای را به 1550 کاهش دهند. در حال حاضر این توافقنامه تنها عامل کنترل تسلیحات بین دو کشور است که هنوز لازم الاجراست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала