ظریف: به آژانس اجازه نمی دهیم تا ابزار نابودی برجام گردد

© Sputnik / Russian Foreign Ministry /  مراجعه به بانک تصاویر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر امور خارجه ایران در در جریان نشست با همتای روسی خود اذعان کرد: ایران به آژانس انرژی هسته ای اجازه نمی دهد ابزاری برای نابودی برجام شود.

به گزارش اسپوتنیک، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران بیان داشت: تهران به آژانس انرژی هسته ای اجازه نخواهد داد كه ابزاری برای از بین بردن برنامه جامع اقدام مشترک برای برنامه هسته ای ایران (برجام) شود.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه  - اسپوتنیک ایران
لاوروف : معاهده هسته ای با ایران باید علی رغم مخالفت های آمریکا حفظ شود

وی خاطر نشان ساخت: جمهوری اسلامی ایران دائماً با شفافیت زیادی با آژانس بین المللی انرژی اتمی کار می کند. پس از 15 گزارش، آژانس انرژی هسته ای آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان داده است که ایران 100٪ در راستای برجام به تعهدات خود عمل می کند. ما به طور کامل با آژانس انرژی هسته ای همکاری می کنیم در همه زمینه هایی که آنها در آن صلاحیت دارند.

ظریف پس از گفتگو با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت: اما ما اجازه نخواهیم داد که ایران به پرونده رسیدگی به اسناد جاسوسی که بیان شده است تبدیل شود ... ما به آژانس انرژی هسته ای اجازه نمی دهیم که ابزاری برای سوءاستفاده توسط کسانی باشد که می خواهند برجام را نابود کنند و اصولاً با سازمان های بین المللی مخالفت می کنند.

روز دوشنبه در گفتگو با هیئت رئیسه آژانس انرژی هسته ای آژانس بین المللی انرژی اتمی، رافائل گروسی مدیر آژانس بین المللی انرژی اتمی از ایران خواست كه سریعاً به دو تاسیسات دسترسی پیدا كند كه تهران بیش از چهار ماه اجازه به بازرسان آژانس نداده است.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین ابراز نگرانی كرد كه تقریباً یک سال است كه ایران برای بحث و تبادل نظر در مورد موضوعات مربوط به مواد هسته ای احتمالاً اعلام نشده و فعالیت هسته ای، وارد بحث اساسی نشده است.

در همان زمان، گروسی گفت با وجود اظهارات ژانویه تهران مبنی بر خاتمه همه تعهدات تحت برجام، ایران در همان سطح به همکاری با آژانس انرژی هسته ای برای نظارت بر اجرای توافق هسته ای ادامه می دهد.

در سال 2015، شش کشور (بریتانیا، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده، فرانسه) و ایران خبر دستیابی به یک برنامه جامع اقدام مشترک را اعلام کردند. این توافق نامه برای رفع تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران فراهم شد.

این توافق نامه به شکل اصلی خود حتی سه سال هم دوام نیاورد: در ماه مه سال 2018، ایالات متحده با اعلام خروج یک جانبه از آن و اعاده تحریم های سختگیرانه علیه جمهوری اسلامی را اعلام کرد. ایران از کاهش تدریجی تعهدات خود طبق این توافق خبر داد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала