گزارش و تحلیل

نقطه ضعف کووید-19 در برابر کودکان چیست؟

© REUTERS / Eduardo Munozنقطه ضعف کووید-19 در برابر کودکان چیست؟
نقطه ضعف کووید-19 در برابر کودکان چیست؟  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در مقایسه با بزرگسالان، کودکان عوارض بسیار کمتری پس از ابتلا به کووید-19 پیدا می کنند.

اسپوتنیک به نقل از نیچه انگلیس - از زمان آغاز شیوع بیماری همه گیر کرونا دانشمندان در تلاشند دریابند که چرا در مقایسه با بزرگسالان، کودکان به مراتب کمتر عوارض شدید ناشی از کووید- 19 را تحمل می کنند. داده ها و شواهد هر چه بیشتری کشف می شود حاکی از این که رگ های خونی سالم کودکان را از عوارض شدید کووید-19 محافظت می کند.

ابتلای کودکان به کووید 19 - ارقام چه می گویند؟  - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
ابتلای کودکان به کووید 19 - ارقام چه می گویند؟ + داده نمایی

دیوید سایرانوسکی می نویسد: کودکان فقط بخش کوچکی از افراد آلوده به سارس کووید-2 را تشکیل می دهند، ویروسی که باعث ابتلا به بیماری کووید-19 می شود. یک مطالعه بزرگ که توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای ایالات متحده در آتلانتا، جورجیا انجام شده است، نشان داد که کودکان و نوجوانان 17 ساله یا جوانتر ، که 22٪ از جمعیت ایالات متحده را تشکیل می دهند، تنها 2٪ موارد تایید شده کووید-19 را تشکیل می دهند. از 2.572 کودک که سابقه بیماری آنها به عنوان بخشی از این مطالعه مورد بررسی قرار گرفت، تنها 5/7٪ از آنها نیاز به بستری داشتند و تنها سه نفر فوت کردند.

دانشمندان چندین فرضیه را مطرح کرده اند تا توضیح دهند که چرا کودکان به ندرت مبتلا می شوند و این عفونت را به شکلی ملایم تحمل می کنند. به گفته یکی از آنها سیستم ایمنی کودکان نسبت به سیستم ایمنی بزرگسالان پاسخ قوی تر و مؤثرتری به عفونت می دهد. علاوه بر این، کودکان ممکن است در اثر تماس های اخیر با ویروس های مشابه، دارای برخی از مصونیت باشند. با این حال، اکنون دانشمندان بیشتر و بیشتری به این نتیجه می رسند که اختلاف بین بزرگسالان و کودکان ممکن است نتیجه وضعیت رگ های خونی آنها است.

کشف یک مشکل دیگر مبتلا شدگان به کووید ـ 19پس از درمان  - اسپوتنیک ایران
کشف یک مشکل دیگر مبتلا شدگان به کووید ـ 19 پس از درمان

در بسیاری از بزرگسالان که جریان بیماری شان شدید بود، تشکیل لخته های خون در رگ های خونی ثبت شد که منجر به سکته قلبی و سکته مغزی می شود. تشکیل لخته های خون به احتمال زیاد با آسیب لایه درون رگی (اندوتلیوم) همراه است، یک بافت نرم که دیواره رگ های خونی را پوشش می دهد و در حالت عادی از تشکیل لخته های خون جلوگیری می کند.

همانطور که فرانک روشیتزکا، متخصص قلب و عروق در بیمارستان دانشگاه زوریخ سوئیس توضیح داد، لخته های خون معمولاً فقط برای متوقف کردن خونریزی از زخم اتفاق می افتند، اما در صورت آسیب دیدن اندوتلیوم لخته های خون می توانند تشکیل شوند.

روشیتزکا و همکارانش دریافتند که سارس کووید-2 می تواند سلولهای اندوتلیوم که کل سیستم گردش خون انسان را نفوذ می کند، آلوده کند. در مطالعه روند بیماری در سه بیمار مبتلا به کووید-19 که دو نفر از آنها درگذشتند، تیم روشینزکا دریافت که سارس کووید-2 به سلولهای اندوتلیوم نفوذ کرده و باعث التهاب و علائم ترومبوز شد. این مطالعه بسیار محدود بود، بنابراین دانشمندان باید به مطالعه مجدد این عوارض بپردازند، اما داده ها حاکی از آن است که در بیشتر موارد وقتی کووید-19 باعث عوارض شدید یا مرگ بیماران می شد، آنها از نظر اندوتلیوم مشکلاتی داشتند.

ارائه هفت واکس کووید-19 روسیه به سازمان جهانی بهداشت - اسپوتنیک ایران
ارائه هشت واکسن کووید-19 روسیه به سازمان جهانی بهداشت

مارسل لووی، هماتولوژیست در بیمارستان دانشگاه کالج لندن ، گفت که این تئوری همچنین می تواند توضیح دهد که چرا مبتلایان به بیماری هایی که بر شرایط اندوتلیوم تأثیر منفی بگذارد، مانند دیابت و فشار خون بالا، بسیار بیشتر از افراد مبتلا به کووید- 19 شدید هستند.

پل موناگل هماتولوژیست کودکان در پردیس کودکان ملبورن گفت: به طور معمول شرایط اندوتلیوم در کودکان بسیار بهتر از بزرگسالان است. وضعیت اندوتلیوم در کودکان ایده آل است و تنها با افزایش سن شروع به وخامت می کند.

پل موناگل و دیگر متخصصان معتقدند رگ های خونی کودکان بسیار بهتر از رگ های بزرگسالان با ویروس جدید کرونا مقابله می کنند. در كودكان مبتلا به کووید-19، عوارضی مانند آسیب عروقی و ترومبوز بسیار نادر است.

موناگل معتقد است که ویروس کرونا به احتمال زیاد ارتباط بین پلاکت ها و اجزای پلاسمائی خون پلاسما درگیر در تشکیل لخته های خون را مختل می کند و دقیقا نقض این ارتباط به لخته شدن بیش از حد خون منجر می شود.

می دانید احتمال ابتلا به کووید ـ 19 در کدام دماهای هوا بیشتر است؟  - اسپوتنیک ایران
می دانید احتمال ابتلا به کووید ـ 19 در کدام دماهای هوا بیشتر است؟

برای دانستن اینکه آیا چیزی در رگ های خونی کودکان وجود دارد که در پاسخ به اثرات یک عفونت ویروسی از ترومبوز بیش از حد جلوگیری می کند، موناگل تصمیم گرفت دو آزمایش را انجام دهد.

در جریان آزمایش اول، دانشمندان سلولهای اندوتلیوم رشد یافته ویژه آلوده به سارس کووید-2 را گرفته و آنها را در پلاسمای گرفته شده از کودکان، بزرگسالان سالم و بزرگسالان دچار بیماری های قلبی - عروقی غوطه ور کردند. دانشمندان با مقایسه نحوه ارتباط سلول های آلوده به سه نوع پلاسما، می توانند بفهمند که چه چیزی باعث نقض اتصالات عملکردی بین سلولهای رگهای خونی می شود.

موناگل افزود: "اگر درک کنیم که در بدن کودکان چه می گذرد، می توانیم بزرگسالان را مجدداً تنظیم کنیم تا آنها بیشتر شبیه کودکان باشند."

در آزمایش دوم، تیم موناگل پلاسمائی گرفته شده از كودكان و بزرگسالان آلوده به کووید-19 را بررسی کردند. آنها حاوی پروتئین هایی است كه توسط سلول های اندوتلیوم آسیب دیده منتشر می شود. آنها نشانگر احتمالی بیماری خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала