افزایش فشار سیاسی برخی اعضای آژانس بر ایران

© Photo / Sarajevo-x/Public domain آژانس انرژی‌ اتمی
 آژانس انرژی‌ اتمی  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
درخواست دسترسی‌های جدید، معنایی جز عبور از فاز فنی ـ حقوقی و سوق آن به سیاسی ـ امنیتی شدن موضوع از سوی مدیرکل آژانس ندارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «فارس»، ایران در موضوع ارائه دسترسی‌ به بازرسان آژانس همواره به تعهدات خود ذیل برجام، موافقت‌نامه پادمان جامع و پروتکل الحاقی پایبند بوده است و تاکید گزارش جدید بر لزوم دسترسی‌های بیشتر آن هم بر اساس ادعاهای کذب اسرائیل معنایی جز عبور از فاز فنی ـ حقوقی و سوق آن به سیاسی ـ امنیتی شدن موضوع از سوی مدیرکل آژانس ندارد.

گزارش فصلی جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که «رافائل گروسی» آن را در نشست شورای حکام ارائه کرد، با فشار آمریکا و اسرائیل کاملا ضد ایرانی تنظیم شده و خواستار دسترسی به دو مکان با استناد به اطلاعات و اسناد جعلی ادعایی اسرائیل است.

چنانچه اساسنامه و پروتکل‌های حقوقی آژانس صراحت دارد، چنین درخواست‌هایی باید مبتنی بر دلایل شفاف حقوقی و در چارچوب‌های نظام راستی‌آزمایی آژانس باشند و کشورهای عضو نباید اجازه ایجاد چنین بدعت نامطلوبی در روند نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی زیر فشارهای سیاسی را بدهند.

ظریف: بالاترین هدف آمریکا و اسرائیل بازسازی مجدد امنیتی سازی ایران است - اسپوتنیک ایران
ظریف: بالاترین هدف آمریکا و اسرائیل بازسازی مجدد امنیتی سازی ایران است

بر همین اساس، ایران در موضوع ارائه دسترسی‌ به بازرسان آژانس نیز همواره به تعهدات خود ذیل برجام، موافقت‌نامه پادمان جامع و پروتکل الحاقی پایبند بوده است، لذا بدیهی است تاکید گزارش جدید بر لزوم دسترسی‌های بیشتر آن هم بر اساس ادعاهای کذب اسرائیل که نه تنها عضو آژانس نیست بلکه بر دشمنی با ایران تاکید دارد، معنایی جز عبور از فاز فنی ـ حقوقی و سوق آن به سیاسی ـ امنیتی شدن موضوع از سوی مدیرکل آژانس ندارد و به همکاری‌های مثبت ایران و آژانس لطمه خواهد زد.

واضح است که در جریان تهیه و تنظیم این گزارش غیر حقوقی و جهت‌دار، رژیم اسرائیل و ایالات متحده آمریکا با بازار گرمی رژیم سعودی و امارات، مدیر کل آژانس را زیر فشار بسیار زیادی قرار داده‌اند تا موضوعاتی که قبلاً تحت عنوان «PMD» در مورد برنامه هسته‌ای ایران خاتمه یافته‌اند از طریق طرح اتهامات یا اطلاعات بی‌پایه و اساس دوباره بازگشایی شوند.

جمع‌آوری اطلاعات توسط طرف‌های ثالث (به ویژه غیر عضو آژانس) برای بهره‌برداری‌های سیاسی به روشی متناقض با حق حاکمیتی کشورها و همچنین پیگیری و راستی‌آزمایی‌های آژانس بر این اساس، با اهداف و اصول منشور سازمان ملل و اساسنامه آژانس مغایر است.

جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر فتوای رهبر انقلاب مبنی بر حرام بودن تولید، تکثیر، انباشت و استفاده از سلاح‌های کشتارجمعی، اساسا نیازی به سلاح هسته‌ای نداشته و شفاف‌سازی گسترده بی‌سابقه توأم با یک مکانیسم شدید راستی‌آزمایی طی سال‌های گذشته شاهدی بر این مدعاست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала