ظریف: تا پایان این ماه انتقال گاز طبیعی به ترکیه از سر گرفته می‌شود

© REUTERS / Turkish Foreign Ministryظریف و چاووش اوغلو وزرای امور خارجه ایران و ترکیه
ظریف و چاووش اوغلو وزرای امور خارجه ایران و ترکیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پاندمی کرونا نشان داد که همه دنیا به هم وابسته است و سیاست‌های یکجانبه‌گرایی نمی‌تواند راه‌حلی برای مشکلات بین‌المللی باشد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، محمد حواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران اعلام نمود که تا پایان ماه ژوئن، انتقال گاز طبیعی به ترکیه از سر گرفته می‌شود و برقراری پروازها بین 2 کشور نیز در آینده در برنامه قرار دارد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود:« پاندمی کرونا نشان داد که همه دنیا به هم وابسته است و سیاست‌های یکجانبه‌گرایی نمی‌تواند راه‌حلی برای مشکلات بین‌المللی باشد و نشان داد بزرگ‌ترین قدرت‌های ظاهری در برابر یک ویروس ناتوان هستند و نمی‌توانند با آن برخورد کنند و این تصور که برخی می‌توانند دنیا را اداره کنند تصور غلطی است و از زمان آن بسیار گذشته است.

سیاست‌های یکجانبه و تحریم‌های یکجانبه ماهیت و واقعیت خود را نشان داد. برخی کشورها اهداف سیاسی کوتاه مدت خود در برابر جان انسان‌ها را نشان می‌دهند و آمریکا متاسفانه سابقه بسیار بدی از خود گذاشت هم در تحولات داخلی خود و هم در پاندمی کرونا که تحریم‌هایش را علیه ایران با شدت هر چه بیشتر و با هدف ضربه زدن به ایران ادامه داد.

ابراز آمادگی یونان در صورت درگیری نظامی با ترکیه  - اسپوتنیک ایران
ابراز آمادگی یونان در صورت درگیری نظامی با ترکیه

چندین ماه به دلیل پاندمی کرونا گفت‌وگوهای رو در رو بین ما و برادران در ترکیه کمتر صورت گرفته و این احساس در ایران و ترکیه وجود داشت که این گفت‌وگوها را دوباره تکرار کنیم. خوشحالم و سپاسگزارم که با تلاش دولت ترکیه تا پایان این ماه انتقال گاز طبیعی به ترکیه از سر گرفته خواهد شد و در تابستان مردم و صنعت ترکیه می‌تواند از گاز ایران بهره‌مند شود. درباره تعرفه‌های تجاری دوجانبه و مسائل مختلف همکاری‌های اقتصادی صحبت کردیم. انشاءالله با سفر آقای اردوغان به ایران برای تشکیل کمیسیون روابط راهبردی مسیر را ادامه خواهیم داد.

درباره بازگشایی مرزهای هوایی و به خصوص زمینی ایران و ترکیه در پی شیوع کرونا، آنچه در مرحله اول برای هر دو کشور و اقتصاد دو کشور بسیار مهم بود، بازگشایی مرزها برای تبادلات تجاری بود. در این زمینه خوشحالیم که با همکاری در خصوص پروتکل‌های بهداشتی که بین ایران و ترکیه در سطوح مختلف و بین وزارتخانه‌های بهداشت، خارجه و راه دو کشور صورت گرفت، توانستیم توافق کنیم بر بازگشایی مرزها برای تبادلات تجاری، البته مرزهای ریلی برقرار بود و مرزها برای تبادلات کامیونی هم بازگشایی شده است.

گفت‌وگوها ادامه دارد. در آینده برنامه است که پروازها از سر گرفته شود. درباره رفت و آمد افراد با توجه به اینکه مهمترین موضوع برای همه ما فعلا سلامتی مردم است و ما هم در ایران هنوز درباره بازگشایی و فعالیت مجدد توریسم، تصمیم قطعی را اتخاذ نکردیم.

این موضوع هفته گذشته در دستورکار ستاد ملی کرونای ایران قرار داشته است و براساس دستور رئیس جمهور قرار شده کمیته ویژه‌ای متشکل از وزارت میراث فرهنگی، بهداشت و امور خارجه در این خصوص فعالیت کنند و به محض اینکه دو کشور در این زمینه تصمیم نهایی را بگیریم، مرزها برای رفت و آمد مسافران نیز بازگشایی می‌شود».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала