ادامه به‌روزرسانی زرادخانه‌های هسته‌ای

© Fotolia / Twindesigner سلاح هسته ای
 سلاح هسته ای  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ابرقدرت‌های هسته‌ای با وجود کاهش تعداد کلاهک‌ها، به مدرنیزه کردن زرادخانه‌های خود ادامه می‌دهند.

به گزارش اسپوتنیک با استناد به گزارش 15 ماه ژوئن منتشره انستیتوی بین المللی تحقیقات صلح (SIPRI)، ابرقدرت‌های هسته‌ای در سال 2019، با وجود کاهش تعداد کلاهک‌ها، به مدرنیزه کردن زرادخانه‌های خود ادامه دادند.

تا اوایل سال 2020 میلادی، 9 ابرقدرت هسته‌ای- آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا، هند، پاکستان، اسرائیل و کره شمالی، دارای 13400 عدد سلاح هسته‌ای بودند. یکسال قبل از آن- 13865 عدد سلاح هسته‌ای در مالکیت آن‌ها بود. کاهش سلاح هسته‌ای در جهان عمدتا در نتیجه دمونتاژ کلاهک‌های قدیمی  مطابق با قرارداد«استارت -3» بین روسیه و آمریکا ممکن گشت.

آمریکا از روسیه خواست از خاورمیانه خارج شود - اسپوتنیک ایران
آمریکا از روسیه خواست از خاورمیانه خارج شود

در سال 2019، انبار مهمات دو کشور در قالب معین قرارداد باقی مانده بود. در گزارش انستیتوی بین‌المللی تحقیقات صلح آمده است که قرارداد «استارت -3» تمدید نخواهد شد و اعتبار آن در ماه فوریه سال 2021 به اتمام خواهد رسید. در سال 2019، مذاکرات در باره تمدید این قرارداد و یا امضای قرارداد جدید بدون نتیجه به پایان رسید. به عقیده کارشناسان انستیتوی نامبرده، علت شکست مذاکرات با اصرار آمریکا در باره شرکت چین در این قرارداد مرتبط است.

معاهده کاهش استراتژیک تسلیحات هسته‌ای یا استارت، نخستین بار در سال ۱۹۹۱ میلادی میان روسیه و آمریکا به امضا رسید و در سال ۱۹۹۴ اجرایی شد.این معاهده در دسامبر ۲۰۰۹ منقضی شد که بدنبال آن روسای جمهور آمریکا و روسیه در آوریل ۲۰۱۰، معاهده «استارت جدید» را امضا کردند. به موجب آن دو کشور متعهد شدند زرادخانه‌های هسته‌ای خود را تا ۳۰ درصد کاهش دهند یا به عبارتی تعداد کلاهک‌های هسته‌ای خود را تا حد ۱۵۵۰ کلاهک اتمی برسانند.

اما مدتی بعد، واشنگتن با طرح اتهام جدید بر ضد روسیه مبنی بر نقض پیمان منع گسترش موشک های هسته ای میان برد به صورت رسمی اعلام کرد که از این سند امضا شده میان دو کشور خارج می شود و باید این پیمان را دیگر پایان یافته تلقی کرد.

مسکو که پیشتر در واکنش به کناره گیری موقت واشنگتن مشارکت خود را در این پیمان به حال تعلیق درآورده بود برای جلوگیری از منقضی شدن کامل این پیمان پیشنهاد کرده بود که استفاده از موشک های میان برد تا یک زمان مشخص از سوی هر دو کشور به حال تعلیق درآید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала