گزارش و تحلیل

چرچیل در قفس

© AP Photo / Francisco Secoچرچیل در قفس
چرچیل در قفس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دهه ها است نام وینستون چرچیل نخست وزیر انگلیس در دوران جنگ جهانی دوم با روباه سیاست، اما امروزه در قلب لندن پایتخت کشوری که شاید بتوان گفت بقایش را مدیون سیاست های زیرکانه وی است، مجبور شده اند مجسمه اش را در قفس قرار بدهند تا از حمله معترضان مصون بماند.

اسپوتنیک - جالب اینکه ریشه اعتراضاتی که منجر شد مجلسه چرچیل در قفس محصور شود از متحد اصلی انگلیس که سالهاست به ارباب سیاسی انگلیس تبدیل شده؛ یعنی آمریکا، شروع شده و رئیس جمهوری ایالات متحده که تصمیم داشت کل آمریکا رد در قفس کند و اجازه ورود خارجی ها را به این کشور ندهد خود نیز مجبور شده دور تا دور کاخ سفید را فنس کشی کند و از ترس به زیر زمین اتمی کاخ خود پناه ببرد.
ملکه انگلیس هم در کاخ خود زندانی شده است.

جان باختن یک لاتین توسط پلیس آمریکا - اسپوتنیک ایران
جان باختن یک لاتین توسط پلیس آمریکا

محصور شدن ملکه انگلیس و رئیس جمهوری فعلی آمریکا را می توان نمادی از محصور شدن سیاستمدارانی دانست که به دنبال برتری بینی و تقویت طبقه بندی اجتماعی و سیاسی هستند.

دیر یا زود این ماجراها شاید تمام شود اما نکته قابل تامل در این است که همانگونه که جهان پس از کرونا جهان قبل از آن نخواهد بود جهان پس از جورج فلوید جهان قبل از جورج فلوید نخواهد بود.

در واقع این دو ماجرا دست به دست هم دادند تا روند سابق رشد راست گرایی افراطی و رشد سیاستمداران نژاد پرست را متوقف کنند و جهان به سمت و سوی ضرورت حمایت از بقای بشریت و مقابله با نژاد پرستی و افراطی گری و تفرقه گرایی برگردد.

چند سال اخیر که با ظهور ترامپیسم در جهان مصادف بود کافی بود تا جهانیان متوجه شوند باید همه یک صدا در مقابل این روند مقابله کنند و امروزه مشاهده می کنیم اتفاقی که در یکی از شهرهای ایالات متحده به وقوع می پیوندد موجب انزجار مردم در آن سوی کره زمین هم می گردد.

مرگ جوان مراکشی در اسپانیا همانند جورج فلوید  - اسپوتنیک ایران
مرگ جوان مراکشی در اسپانیا همانند جورج فلوید

دلیل این نیست که مردم آن سوی کره زمین با آمریکا و یا پلیس آن مخالف هستند بلکه به این دلیل است که عملا ایالات متحده در سرتاسر جهان زانوی خود را روی گردن همه ملت ها گذاشته و همه احساس خفگی می کنند.

وقتی که رهبران جهان با دهه ها تلاش توانند به توافق برسند که چگونه محیط زیست انسان ها را حفظ کنند و به یکباره رییس جمهوری ای در آمریکا انتخاب می شود که همه چیز را به هم می زند، بحث دیگر بحث آمریکا و یا مردم آمریکا نیست بلکه بحث کل جهان و بشریت است.

شاید مردم آمریکا به دلایلی حاضر شوند در مقابل رفتار رییس جمهوری خود سکوت کنند اما مردم دیگر کشورهای جهان ملزم نیستند که در مقابل آن سکوت کنند.

وقتی که در اوج انتشار ویروس کرونا در جهان رئیس جمهوری آمریکا تصمیم می گیرد کمک ها به مجامع بین المللی که در حال تحقیق برای یافتن واکسن و یا داروی معالجه این ویروس جهانگیر را متوقف می کند، این فقط مردم آمریکا نیستند که آسیب می بینند بلکه کل جهانیان هستند که آسیب می بینند.

پیامد اعتراضات اخیر: صدور دستور بازنگری در مجسمه‌ها و اسامی خیابان‌های لندن  - اسپوتنیک ایران
پیامد اعتراضات اخیر: صدور دستور بازنگری در مجسمه‌ها و اسامی خیابان‌های لندن

وقتی رئیس جمهوری آمریکا با سیاست های خود موجب به هم خوردن همه توافق های بین المللی و سوق دادن جهان به سمت جنگ جهانی سوم می گردد این فقط مردم آمریکا نیستند که مسئول رفتار رییس جمهوری خود هستند بلکه همه جهانیان دلواپس این رفتارها هستند.

وقتی رئیس جمهوری آمریکا که نه خودش اصالت آمریکایی دارد و نه زن و بچه اش می آید و از برتری آمریکایی بر دیگر مردمان جهان صحبت می کند آمریکایی ها هم باید توقع داشته باشند که دیگر کشورهای جهان هم به آنها به دید نژاد پرست نگاه کنند.

امروزه ظاهرا جهان برگشته و سیاست مداران نژاد پرست مجبور شده اند همه خود را در قفس زندانی کنند چون مردم جهان همه با هم متحد شده اند تا به آنها بگویند از سیاست هایشان خسته شده اند و دیگر آنها را نمی خواهند.

مردم جهان، به دنبال جهانی جدید که همه انسان ها در آن برابر باشند و همه حق زندگی مساوی داشته باشند می گردند و نه اینکه برخی به دنبال آن باشند که روی گردن دیگران زندگی بهتری برای خود فراهم کنند.
جهان از این نوع سیاست مداران دیگر خسته شده.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала