مراقبت در گفتار و پرهیز از به کار بردن اصطلاحات زشت نژادپرستانه برای افرادی با پوست تیره +ویدئو

© AP Photo / Denis Farrellغرب و آفریقا: نه دوست و نه دشمن
غرب و آفریقا: نه دوست و نه دشمن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شوخی‌ها و حرف‌هایی که نباید به یک فرد سیاهپوست زده شود در ویدئویی به فارسی زبانان توصیه شده است.

به گزارش اسپوتنیک، ویدئویی از یک جوان سیاهپوست در صفحات اجتماعی منتشر می‌شود که به فارسی سلیس، فارسی زبانان را با شوخی‌های زشتی که با سیاهپوستان می‌شود و سبب رنجش آنان می‌شود آشنا می‌کند تا در هنگام ملاقات و گفتگو با یک فرد سیاه پوست آگاهانه با او رفتار شود و از برخوردی که موجب ناراحتی و خشم او می‌شود جلوگیری شود. وی بر این باور است حرفایی که در یک فرهنگ شوخی تلقی می‌شود ممکن است در فرهنگ دیگر نشانگر تمسخر و توهین باشد، بنابراین به کار بردن شوخی‌های متداولی همچون واکس شفق، شب، ماه گرفتگی، عمو فیروز، لبخند بزن ببینیمت، ترساندن بچه‌ها از آنها و کلمات و شوخی‌هایی که ایرانی‌ها به کار می‌برند سبب ناراحتی سیاهپوستان می‌شود و باید از به کار بردن آنها جدا پرهیز کرد.

View this post on Instagram

A post shared by ©️TWITTER IRANI Official©️ (@twitterirani) on

کاربران صحبت‌های این جوان را واقعیت و حقیقتی روشن می‌دانند که بسیاری در حالی که با نژادپرستی اعلام مخالفت می‌کنند اما در مواجهه با افراد مختلف رفتاری کاملا اشتباه از آنان سر می‌‌زند و مسائل بسیاری همچون ظاهر، لهجه را به سخره می‌گیرند و معتقدند این تبعیض نیز نوعی از نژادپرستی با عنوان دیگر و خودبرتر بینی است. این کاربران همچنین عنوان می‌کنند چنین شوخی‌هایی آگاهانه و از تعمد گفته می‌شود اما توجه و دقت در گفت‌و‌گو با یک سیاهپوست می‌تواند کمک کند تا رابطه‌ای دوستانه با او داشت و از اینکه تبعیضی میان آنها با سایرین قائل نمی‌شویم اطمینان پیدا کنند و خشمی که از نژادپرستی دارند خاموش شود.

View this post on Instagram

A post shared by Rouydad24 (@rouydad24.ir) on

جمعی از کاربران عنوان می‌کنند با وجود اینکه صحبت‌های این جوان کاملا مودبانه مطرح شده بود اما ناراحت کننده است و بر این باورند نژادپرستی فقط به رنگ پوست نیست و این موضوع در کشور ایران از رفتار با افغان‌ها و سایر قومیت‌ها به وفور به چشم می‌خورد. گروه دیگری از کاربران بر این باورند که رفتار با سیاه پوستان نمونه‌ی کوچکی از نژادپرستی در کل دنیا است، چراکه در بسیاری از کشورها، ایرانی‌ها را به چشم تروریست می‌بینند و از آنها دوری می‌کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала