سازمان ملل به تحریم آمریکا علیه دیوان بین‌المللی کیفری واکنش نشان داد

CC0 / jensjunge / سازمان ملل
 سازمان ملل  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ترامپ روز 11 ژوئن، با امضای یک فرمان اجرایی مجوز اعمال تحریم علیه «دیوان بین‌المللی کیفری» را صادر کرد.

به گزارش اسپوتنیک، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد به اقدام رئیس‌جمهور آمریکا در صدور مجوز برای تحریم دیوان بین‌المللی دادگستری واکنش نشان داد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه ( 11 ژوئن) با امضای یک فرمان اجرایی مجوز اعمال تحریم علیه «دیوان بین‌المللی کیفری» را صادر کرد. ترامپ این مجوز را به دلیل تحقیقات دیوان بین‌المللی کیفری درباره جرائم آمریکا در افغانستان اعمال کرده است.

نتانیاهو: دولت جدید اسرائیل به مخالفت با ایران و دیوان بین المللی کیفری ادامه خواهد داد - اسپوتنیک ایران
نتانیاهو: دولت جدید اسرائیل به مخالفت با ایران و دیوان بین المللی کیفری ادامه خواهد داد

استفان دوجاریک سخنگوی رسمی دبیرکل سازمان ملل گفت:«فرمان امضا شده توسط رئیس جمهور آمریکا، باعث نگرانی ما شد. بر اساس آن وضع تحریم ها علیه اشخاص معینی در دیوان بین‌المللی کیفری ممکن می گردد. ما همچنین از اعلامیه قبلی مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا در اینباره که این تحریم ها اجرایی خواهند شد مطلع شدیم. در سازمان ملل پیشرفت اوضاع در این رابطه را پیگیری می‌کنند. موضع ما در خصوص ضرورت مقابله با بی قانونی و بی عدالتی بلاتغییر باقی میماند. در سازمان ملل بر اجرایی شدن تصمیمات آمریکا نظارت خواهند کرد».

این فرمان اجرایی به وزیر خارجه آمریکا اجازه می‌دهد با مشورت وزیر خزانه‌داری دارایی‌های شماری از کارکنان دیوان بین‌المللی کیفری را که در تحقیقات از جنایات جنگی آمریکا در افغانستان نقش دارند مسدود کند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری گفت: «دیوان بین‌المللی کیفری حقی برای تحقیق از سربازان ما در افغانستان ندارد و ما عضو اساسنامه رم نیستیم».

شایان ذکر است که مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که تلاش‌های دیوان بین‌المللی کیفری برای تحقیق از سربازان آمریکایی انطباقی با قوانین بین‌المللی ندارد. ویلیام بار، وزیر دادگستری آمریکا هم ادعا کرد که آمریکا اطلاعات موثقی درباره فساد در دیوان بین‌المللی کیفری در اختیار دارد. او همچنین روسیه را به دخالت در امور این دیوان متهم کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала