آیا نوه خمینی رقیب احمدی‌نژاد در انتخابات ۱۴۰۰ ایران خواهد شد؟

© Photo / IRNAسید حسن خمینی
سید حسن خمینی  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک فعال اصولگرا در ایران اظهار داشت اگر قرار است اصلاحات به صحنه بیاید، با فردی مثل سید حسن خمینی ائتلاف خواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از اعتماد آنلاین، حسین کنعانی مقدم دبیرکل حزب سبز ایران درباره احتمال نامزدی علی لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: معتقدم که اصلاح طلبان بعد از روحانی به کم تر از خاتمی قانع نخواهند شد و بعید می‌دانم به سراغ افرادی نظیر لاریجانی بروند.

 او ادامه داد: جریان اصلاحات این تجربه ناموفق را داشته که برای حفظ جناح سیاسی خود از نامزدی استفاده کنند که متعلق به خود آنها  نیست؛ آنها پاسخی برای هوادارن خودشان ندارند که چگونه به کسی رای دهند که با اصلاحات دم‌خور نبوده است؛ در نتیجه به نظر می‌رسد که اگر قرار است به صحنه بیایند با فردی شبیه به خاتمی نظیر سید حسن خمینی روی کار بیایند.

 کنعانی مقدم افزود: آقای لاریجانی همواره در میان اصولگرایان رای داشته و اگر قرار باشد که به سمت اصلاح طلبان برود، همین رای اندک خود را نیز از دست خواهد داد، به بیانی دیگر حمایت اصلاح طلبان از لاریجانی مرگ سیاسی لاریجانی است.

سید حسن خمینی از هاشمی رفسنجانی یاد کرد - اسپوتنیک ایران
سید حسن خمینی از هاشمی رفسنجانی یاد کرد

 دبیرکل حزب سبز با اشاره به انتخابات سال  ۹۲ و کناره گیری عارف بیان کرد: عارف در آن سال رای نداشت و حتی اعضای کارگزاران هم به او رای نمی‌دادند، ولی آقای روحانی هم آرای بخشی از اصولگرایان را داشت و هم اکثر کارگزاران با او همراهی کردند؛ اما عارف این خصوصیت را نداشت که بتواند از آرای مختلف بهره ببرد.

 فعال اصولگرا افزود: قطعا اصلاح طلبان نامزد داشته اند، اما نامزدی که بتواند سبد رای مقبول برای پیروزی داشته باشد را نداشتند؛ از همین رو  دنبال این بودند که به واسطه آقای روحانی به قدرت بازگردند؛ الان هم اکثر افرادی که در دولت روحانی هستند از شخصیت‌های کارگزاران هستند و اصلاح طلبان هم در حاشیه آن‌ها دارند فعالیت می‌کنند، اما اگر این اتفاق نمی‌افتاد قطعا امکان بازگشت به قدرت برای اصلاح طلبان وجود نداشت.

 او درباره کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری  ۱۴۰۰  گفت: البته نامزد شدن مهم نیست، زیرا هرکسی می‌تواند نامزد شود اما مهم رای آوردن است ؛ معتقدم که مجلس یازدهم نمونه بارزی از رقابت سیاسی جناح‌های اصولگرا ، اصلاح طلب و مستقل بود؛ به نظرم ما سه نامزد در انتخابات ریاست جمهوری خواهیم داشت که یکی اصلاح طلب، یکی مستقل و اصولگراست و همه این‌ها سعی می‌کنند در یکی از ائتلاف سیاسی با یکی از جناح‌ها پیروز انتخابات شوند؛ در غیر اینصورت به نظرم یک جناح سیاسی نمی‌تواند در عرصه رقابت موفق باشد و دولت آینده ائتلافی خواهد بود, البته بعید می‌دانم که لاریجانی با رای اصلاح طلبان بتواند رئیس جمهور شود و به نظرم عرصه رقابت ۱۴۰۰ با مستقلین و اصولگرایان خواهد بود.

 کنعانی مقدم در پایان با اشاره به احتمال کاندیداتوری محمدجواد ظریف، خاطرنشان کرد: کاندیداتوری ظریف  احتمال بسیاری دارد و او یکی از گزینه‌های جدی اصلاح طلبان است؛ زیرا هم چهره بین المللی دارد و با سابقه وزارت خارجه هم او می‌تواند در مجامع بین المللی حرفی داشته باشد.

سید حسن مصطفوی مشهور به سید حسن خمینی (زاده ۱ مرداد ۱۳۵۱ در قم) روحانی ایرانی است. او متولی آرامگاه سید روح‌الله خمینی و عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی می‌باشد. حسن خمینی ، فرزند سید احمد خمینی و نوه سید روح‌الله خمینی است. سید حسن خمینی در ۲۷ آذر ۱۳۹۴، با حضور در وزارت کشور ایران رسماً برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت‌نام کرد اما به دلیل عدم حضور وی در امتحان اجتهاد ،صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان احراز نگردید.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала